© webmaster
 


VW 82 - PODROBNOSTI

Myšlenka na vojenské provedení automobilu byla poprvé zveřejněna během rozhovorů zástupců Říšské kanceláře a firmy Porsche v ministerstvu dopravy o dalším vývoji civilního vozu dne 11.4.1934. Uvažovalo se o dimenzování šasi tak, aby uneslo tři muže a lehký kulomet včetně munice. Teprve 26.1.1938 bylo firmě Porsche předloženo přání armády dimenzovat vozidlo pro čtyři vojáky s výzbroji. Konstruktérům Porsche bylo jasné, že pro dobré jízdní vlastnosti v terénu nesmí celková hmotnost vozu překročit 950 kg, tedy o 150 kg méně, než u civilního provedení. Protože samotné šasi vážilo 400 kg, 400 kg byla plánovaná hmotnost nákladu, zbylo pro karoserii pouhých 150 kg, muselo se v této oblasti jít novými cestami. Problém byl vyřešen ve spolupráci s firmou Trutz v Gotha.

Dne 1.2.1938 udělil HWA (Heereswaffenamt) zakázku ke zhotovení prototypu, který byl předveden již 3.11.1938. Tak se narodil "Kübelwagen", což je zkratka pro "Kübelsitzwagen"(terénní osobní vůz). Terénní vozidla (Kübelwagen) byla tedy všechna vojenská vozidla, teprve později se název zúžil pouze na automobil VW-82-Kübelwagen.
Jelikož HWA neměl žádné námitky proti předvedenému modelu, začali ještě v témže měsíci zkušební jízdy. První typ terénního vozu VW(typ 62) byl veřejnosti předveden na vídeňském autosalonu v roce 1939. Na požadavek HWA zlepšil prof. Porsche průchodnost terénem zvýšením světlosti a zabudováním vloženého převodu na zadní ose. Vůz by] poháněn stejně jako civilní verze čtyřválcovým plochým motorem s písty proti sobě o obsahu 985 cm'. Tento model byl označen jako typ 82 a od roku 1940 byl stavěn sériově v závodech VW ve Wolfsburgu. Karosérii dodávala firma Ambi-Budd-Werken. U armády byl tento typ znám všeobecně pod názvem "Kübelwagen". Ještě v roce 1940 sjelo z výrobního pásu prvých 1000 vozů. Automobily VW-82 se dostávaly jednotlivě k bojovému nasazení již ve Francii, ve větším počtu se však objevily až v tažení v severní Africe.

Základní typ byl ve větším počtu dodáván na frontu v následujících provedeních:

  • 4-sedadlový vůz pro mužstvo

  • 4-sedadlový zaměřovací vůz

  • 3-sedadlový lehký radiokomunikační vůz

  • 2-sedadlový vůz pro přepravu raněných

Od března 1943 byly vozy typu VW-82 vybaveny motory o obsahu 1130 cm'.

Celkem bylo vyrobeno do konce války ve všech modifikacích asi 55000 kusů automobilů VW-82 a díky malé hmotnosti a zvláště vzduchem chlazenému motoru se osvědčily i v extrémních podmínkách ať již v písku pouště nebo v blátě a zimě SSSR.

Technické údaje
Motor
 čtyřdobý zážehový čtyřválec s dvojicemi protilehlých válců s nuceným vzduchovým chlazením ventilátorem. Do března 1943 vrtání 70 mm, zdvih 64 mm, objem 985 cm', výkon 17,2 kW. Od března 1943 vrtání 75 mm, zdvih 64 mm, objem 1131 cm', výkon 18,3 kW.
Spádový karburátor Solex 26 VFJ, zapalování dynamoakumulátorové, akumulátor 6 V/75 Ah. Převodové ústrojí: 4+1, převody 3,60/2,07/1,2/0,8 R:6,6 stálý převod v zadní nápravě 1:6,2, jednolamelová mechanicky ovládaná spojka.
Podvozek
 plošinový rám, přední i zadní náprava odpérovaná torzními tyčemi, brzdy mechanické, bubnové působící na všechna kola ovládaná pedálem nebo pákou ruční brzdy.
Karoserie
 čtyřdveřová, otevřená s plátěnou skládací střechou, celokovová, bodovaná a svařovaná z ocelových výlisků. Na skeletu karoserie jsou přimontovány blatníky, dveře, rám předního skla, plachtové oblouky, kryt motoru, rezervní kolo a pod ním umístěna nádrž na 40 litrů benzínu.
Rozchod
 1356/1360 mm, rozvor: 2400 mm
Rozměry
 s nataženou střechou: 3740/l600/1650 mm
Max. rychlost
 80 km/hod
Průměrná spotřeba
 91/100 km(na silnici)
Hmotnost
 celková 1175 kg, bez nákladu: 668 kg

 

 

 

TOPlist