Udělejte si větrník - Udělej sám

 
Úvod
Zprávy a zajímavosti
Veletrhy
Nebezpečné hračky
Udělejte si sami
Obsah - stránky
SHH
Kontakt

Nastavte si nás jako domovskou stránku


Právní spor o Krtečka

Tradiční brněnský výrobce textilních a plyšových hraček Moravská ústředna Brno už dlouhá léta bojuje s plagiátory Krtečka. Za hračky, které vznikají podle návrhů a kreseb Zdeňka Milera, platí na rozdíl od nich nemalé autorské poplatky.
Před třemi lety se pustila do soudní pře s pražským velkoobchodem Lamps a loni v listopadu jí Městský soud v Praze dal za pravdu. Jeho rozsudek, že na prodej Krtečka nemá Lamps právo, ještě není pravomocný. Žalovaná strana se proti němu odvolala.
"Přestože se ochrana autorských práv v této zemi v mnohém zlepšila, je stále složité se jí domoci. Vše trvá dlouho," uvedla předsedkyně představenstva výrobního družstva Jana Malá.
Zástupce společnosti Lamps Jakub Janda věří, že najde zastání u vrchního soudu. "Doufáme, že vezme v úvahu to, že jsme pouze navázali na více než třicet let starý výrobní program společnosti Hamiro. Náš střih Krtka je totožný s tím, který v roce 1977 vytvořili návrháři Hamira. S postavou z večerníčku neměl nic společného," dodal Janda.
Janda se diví se tomu, že za celých dvacet let, co jeho firma Lamps Krtečka prodávala, ho nikdo z prodeje nelegálních padělků nenařkl. "Moravská ústředna se o našeho Krtka začala zajímat teprve poté, co jsme měli velký úspěch s jeho mluvící variantou," řekl Janda.
Zhruba před pěti lety začala firma Lamps prodávat Krtka s elektronickým čipem, díky němuž hračka odříkavala jednoduchou básničku. "Najednou se stal hitem, stejně jako třeba Disneyho postavičky," dodal Janda.
Družstvo Moravská ústředna Brno ho však považuje za jeden z klíčových výrobků a za licenci na výrobu a prodej oblíbené večerníčkové postavičky platí nemalé autorské poplatky už čtyřiadvacet let. Kupuje si tak exkluzivitu na výrobu této postavičky z plyše a textilu.
Podle obchodního ředitele družstva Moravská ústředna Brno Blahoslava Dobeše je Krteček oproti hračkám typu Shreka nebo Lvího krále, jejichž popularita rychle pohasne, stálicí.
"Je tradiční, pamatují ho téměř tři generace, má svou duši. Kupují ho ti, co chtějí dětem dávat tradiční české hrdiny, nebo ti, co chtějí poslat svým známým do zahraničí něco typicky českého, a turisté," popisuje Krtečkův potenciál Dobeš.

 
TOPlist





 

 Webmaster