Ve
středověku měly hry v Evropě špatnou pověst. Od pravých křesťanů se
očekávalo, že budou věnovat volný čas po práci nábožnému životu,
modlitbám, rozjímání. A hry připadaly kněžím jako marnotratné utrácení
vzácného času. Proto narážíme ve starých městských výnosech i zemských
zákonech stále znovu na zákazy, které jednou postihly kostkové hry a
karty, jindy třeba kuželky. Všechno horlení proti hrám se však míjelo
účinkem. Snad nejlépe to vystihuje úryvek z Fabriciových Mravných naučení,
vydaných 1761:
„Mnohý praví: ,Já bych se rád u večer pánu Bohu modlil, ale sotva
dokleknu, hned se mnou lomcuje sen. Medle, proč ale pak po celodenní těžké
práci může celou noc v karty hráti?“
Hry měly pro člověka vždy zvláštní význam, dávaly mu zapomenout na všední
dřinu, vnášely do šedivého života příjemný vzruch, radost, osvěžení. Dnes
můžeme říci, že jsou nejlepším druhem aktivního odpočinku. Osvícení
duchové to věděli už dávno a bránili dobré hry před paušálním
zatracováním.
Jedním
z těch, kdo pochopili rekreativní účinek hry, byl Jan Amos Komenský.
Zastával se nejen šachů , které měly mezi ostatními hrami výjimečné
postavení, snad proto, že bývaly oblíbenou zábavou králů a šlechty, ale i
vrhcábů. Jejich obrázek dokonce zařadil do Světa v obrazech, učebnice,
která měla děti seznámit s nejběžnějšími předměty denního života.
Vrhcáby mají zajímavou minulost. Až do 19. století patřily i v Čechách k
oblíbeným zábavám. V některých domácnostech se dodnes uchovaly desky,
které mají na jedné straně šachovnici a na druhé podivný herní plán,
složený ze dvou řad štíhlých trojúhelníků. Ale skoro nikdo neví, jaká hra
se na tomto druhém plánu hraje a jaké potřeby k ní patří. Vrhcáby se totiž
u nás nadobro přestaly hrát. Proč o ně lidé ztratili zájem, o tom se
můžeme jen dohadovat. Jistě ne proto, že by to byla hra nudná a příliš
jednoduchá. Ostatně její místo zaujaly hry mnohem slabší. V povědomí se
udržel jen název té prastaré hry, ale většina lidí si pod vrhcábami
představuje stolní hru s šesti kostkami bez herního plánu. V mnoha zemích
se však vrhcáby i jejich nesčetné obměny udržely dodnes. V Anglii jsou
vedle šachů nejoblíbenější hrou. Zeptáte-li se Angličanů na backgammon,
hned vědí, o čem je řeč.
Na veřejnosti, před svými domy a v parcích, hrávají vrhcáby mladí i staří
muži v balkánských zemích, Rumunsku, Bulharsku, Řecku, na Kypru i jiných
ostrovech ve Středozemním moři.
I když se při hře užívají dvě (někdy i tři) kostky, které určují postup
kamenů, nerozhoduje o vítězství a porážce náhoda, ale hráčova taktika.
Ostatně muslimům korán zakazuje všechny hazardní hry, založené na náhodě.
A to, že vrhcáby se těší v mnoha arabských zemích takové oblibě, je
důkazem, že nepatří do této zakázané kategorie, Robert A. Bakarat ve své
studii Tawula: A Study Arabic in Folklore podrobně probírá různé varianty
vrhcábů, které jsou dnes nejoblíbenější deskovou hrou v arabském světě a
zdůrazňuje sociální význam této hry. Hraje se často na veřejnosti, za
účasti mnoha diváků a hráči při ní mohou projevit svou zdatnost, vybojovat
nenásilný, nekrvavý boj s rovnocenným nebo dokonce fyzicky silnějším
člověkem. Vítězství přináší zvláštní uspokojení, společenské uznání.
Uvolňuje napětí po práci, zahání únavu, dává každému příležitost, aby
osvědčil svůj důvtip.
Vrhcáby
jsou jednou z variant prastaré hry, která vznikla ve starověku a nazývala
se tabula. Z antického Říma, odkud o ní máme první úplné a spolehlivé
zprávy, včetně herních desek a hracích kamenů, se během věků dostala až na
Dálný Východ, do Číny, Japonska a rozšířila se i po celé Evropě. V kodexu
Alfonse X. je popsáno několik obměn a texty jsou doprovázeny krásnými
barevnými iluminacemi. Na rozhraní středověku a novověku patřily vrhcáby
mezi nejpopulárnější deskové hry - toto čestné místo zaujímaly vedle
šachů, dámy a mlýna. Skoro na každém zámku se dodnes zachovala deska nebo
stolek, které mají plán pro všechny tyto hry. |