Chcete dopředu vědět, co budou vaše děti chtít k
Vánocům? Dobře sledujte, jaký seriál potomky nejvíce bere. A pak kupte tu
nejbizarnější věc, která v něm byla. Například kouzelnické pomůcky
pohádkového čaroděje Harryho Pottera už děti moc netáhnou.
První příčky dětských vánočních přání po dvou letech Potterova vládnutí
obsadila nová hračka - elektronická káča Beyblade, kterou děti znají ze
stejnojmenného televizního seriálu.
Ve "speciální" plastové aréně (399 korun) se proti sobě roztočí dvě
blikající a hrající káči (jedna za 299 korun) a narážejí do sebe. Káča,
která spadne jako první, prohrává.
Jepičí život hitů
Podle obchodníků je to však zase další v řadě hitů, který po pár měsících
vyšumí. O pokémonech nebo elektronickém zvířátku tamagoči se dnes už skoro
neví. Do zapomnění už prý začíná upadat i čtveřice mimozemšťánků ze
seriálu Teletubbies.
Vyrobit - alespoň na chvíli - masově nejoblíbenější dětskou hračku není
tak složité. Klasická televizní reklama už nestačí, a tak se v posledních
letech začal objevovat nový způsob, jak zaujmout: nejdříve se vysílá
úspěšný dětský seriál nebo film a pak se do obchodů dodají předměty, které
ho připomínají.
"Týmy, které vytvářejí dětské seriály, už dopředu počítají s komerčním
úspěchem doplňkových předmětů. Vědí, že prodej práv na komerční využití
může ve výsledku představovat ještě větší zisk než poskytnutí autorských
práv k vysílání," domnívá se Michal Bartoš z reklamní agentury Lemon
Production.
Podle něho tyto uměle vytvořené fenomény ovlivňují vkus dětí. "Propagace
je z velké části zaměřena na děti. Je to skupina, která dokáže doma
prosadit, co se bude kupovat. A netýká se to jen hraček," doplňuje Bartoš.
Děti však při sestavování seznamu vánočních přání nemusí ovlivňovat jen
televizní program. Zvláště u starších záleží také na tom, jak tráví svůj
volný čas.
"Samozřejmě i děti, které chodí do našich oddílů, si přejí počítač nebo
mobil. Ale větší část z nich bude chtít něco pro ně užitečnějšího, třeba
nové pohorky nebo větrovku," říká předseda Asociace turistických oddílů
mládeže Tomáš Novotný.
Na pultech se začínají objevovat i hračky, které podněcují dětskou
fantazii a mají výchovný podtext. Třeba akvárium, do kterého se vhodí
umělohmotná vajíčka. Z těch se vylíhnou zvířátka, jež dítě musí krmit a
starat se o ně. Když to dělá dobře, umělá zvířátka rostou.
Opravdu po zralé úvaze by rodiče měli dětem koupit takzvaný špionážní
kalkulátor. Kalkulačka má v sobě vysílačku a dokáže odposlouchávat vše v
okruhu třiceti metrů. I přes zeď. |