Na mikině Mickey Mouse, na triku
dalmatinci, na kalhotech nejlépe Šmoulové - to je to, co se dětem líbí. Rodiče,
kteří se děti snaží přesvědčit, že nejlepší jsou klasické dřevěné hračky, se
musí obrnit trpělivostí - možná se jejich potomkům začnou líbit až tehdy, když
odrostou a sami se stanou rodiči.
"To je ale krásný kůň," vydechne s nadšením, zcela odpovídajícím jeho pěti
letům. Za výkladem se šklebí zeleno-červené cosi, snad kůň, snad pes, ale
koneckonců možná i velryba. Rodiče, kteří mají ponětí o dobrém vkusu, několikrát
na sucho polknou a přes protesty odvedou syna či dceru o výlohu dál. Utéci však
není kam. Růžovým želvám, modrým kačerům ani fialovým kravám jen tak neuniknou."Než začne prosazovat vlastní
vůli, je to snadné, ale pak...," říká s mírným povzdechem módní návrhářka Táňa
Kovaříková, jedna z nejvkusnějších žen v našich končinách a matka čtyřletého
Maxe. "Zpočátku jsme mu kupovali například dřevěné a látkové hračky a on s nimi
byl spokojen. Pak objevil plast a byl konec. Pečlivě vybrané ruční výrobky
skončily nahoře na policích a Maxovým hrám vládne sériové zboží."
Podobné je to i v jiných oblastech. Může-li si Max vybrat tričko, sáhne po tom s
nejdivočejším obrázkem nebo americkou vlajkou. Jeho oblíbenou pohádkovou
postavou je Malá mořská víla v Disneyově verzi, kterou sbírá ve všech možných
podobách. Táňa Kovaříková je však přesto optimistka:
"Doufám, že z toho časem vyroste, zatím nic nelámu přes koleno."
Půvab myšáka Mickeyho
V otázce výchovy k dobrému vkusu platí totéž, co v jiných oblastech
pedagogického působení. Tvrdohlavé odpírání toho, po čem dětská duše prahne, jen
zvyšuje touhu po dotyčném předmětu. Kdo včas popustí uzdu dětské náklonnosti k
podivným tvarům a barvám, má naději, že si ji neponese do pozdějšího věku. Je to
podobné jako s neštovicemi: čím dříve je člověk dostane, tím mírnější průběh
mívají. Celá věc má však háček. Světem lákadel by chlapci a děvčata měli kráčet
s chápavým průvodcem.
"Uvědomme si, že na ně ze všech stran útočí dokonale vykalkulované zboží,"
vysvětluje Zbyněk Válka, olomoucký výtvarník a pedagog. "Klasickým příkladem je
Mickey Mouse. Proporce jeho hlavy a očí se v průběhu času přizpůsobovaly
znalostem dětské psychologie tak, až se dětem zdál prostě neodolatelný. Útoku
špičkových reklamních a marketingových stratégů podléhají i dospělí, jak tedy
můžete chtít po dětech, aby vůči jejich soustředěnému tlaku zůstaly imunní?"
Co má otec proti labuti
Dospělí, pro něž je výtvarné cítění potomků důležité, by měli komentovat vše, co
dětským světem prochází.
"Někdo by jim měl vysvětlit, proč se tatínek obléká jinak než pán od vedle, proč
se mu zamlouvají tvary protějšího domu a co má proti obrázku růžové labutě s
tygříma očima," doporučuje Zbyněk Válka. "U věcí, které se dítěti zjevně líbí,
je však třeba dát si pozor na formulace. Neříkal bych 'To je hnusné, opovaž se
mi to přinést domů!', ale raději 'Víš, mně se to příliš nelíbí, protože...' Pokud
budete dětský nevkus potírat ohněm a mečem, máte velkou šanci zahnat nešťastníka
na stranu nepřátel. Vkus je umění si vybrat, dítě si ho tedy musí osvojovat
postupně."
Ďábelsky veselý pokoj
Samotné dobré slovo z dívky či chlapce vkusnou bytost neudělá. Stejně důležité
je i prostředí, v němž vyrůstá. Jeho podvědomí si všechny předměty a jejich
uspořádání vtiskne jako základ, na němž bude později stavět. Odborníci kromě
toho zjistili, že harmonické prostředí má vliv i na vnitřní harmonii člověka.
"Moje matka je bytová architektka, takže jsem měla pro zařízení vlastního bytu
dobrý model," zamýšlí se módní návrhářka Táňa Kovaříková. "Lišíme se ovšem v
názoru na dětský pokoj. Ten můj býval zařízen velmi dospěle, ostatně, před lety
se to tak dělávalo. Maxův je podstatně barevnější a dětštější."
Nabídka dnešního trhu je pestrá, možná až příliš. Velké opatrnosti je proto
třeba jak při kombinování barev, tak tvarů.
"Doporučovala bych barvy syté, ne však příliš zářivé a sladké," soudí
Kovaříková. "Předměty v dětském pokoji by měly být jednoduché a funkční, vtip je
lépe uplatnit při jejich uspořádání než při nákupu. Nejošemetnější je podle mého
názoru práce s detaily, raději jich nekombinujte příliš mnoho."
S velikány pomalu
Opatrně musí postupovat každý, kdo se rozhodne působit na výtvarné cítění dítěte
počiny velkých mistrů. V předškolním věku je lépe rezignovat na výstavy, které
nejsou určeny přímo dětem, a spokojit se s prohlížením knížek. V mladším školním
věku už je čas na občasnou návštěvu nějakého kulturního stánku, téma výstavy se
však musí určit s rozmyslem.
"Rozhodně bych se zpočátku vyvaroval abstraktního umění," domnívá se výtvarník
Zbyněk Válka. "Nepochopení může totiž vyvolat nevraživost. Těžko také můžeme
chtít, aby dítě soustředěně prošlo celou výstavu. Lépe je zastavit se jen u
několika artefaktů, které se líbí buď jemu, nebo mně samotnému a stále dokola
vysvětlovat. Proč si právě tento obraz získal popularitu, co dělali v téže době
jiní výtvarníci, přečíst název a pak se třeba dítěte zeptat, jak by ono samo
nakreslilo stejné téma. Nedělejte si iluze, že pochopí a zapamatuje si všechna
moudra, obraz mu však utkví v paměti - mluvili jsme o něm s tátou nebo mámou,
bude to asi důležitá věc. Až uvidí příště něco podobného, začne si všímat a
přemýšlet samo."
Rebelem z vlastních zdrojů
S výchovou ke vkusu je to podobné jako s jinými rodičovskými snahami: když si
člověk užuž myslí, že jeho snažení přinese sladké plody, udeří blesk z čistého
nebe. V tomto případě se nazývá pubertální módní výstřelky.
"Nemůžete dělat nic jiného než zavřít na nějaký čas oči," tvrdí s odkazem na své
vlastní dorostenecky avantgardní pokusy Táňa Kovaříková. "Děti hledají hranice
ve všem - i v nevkusu. Jestliže ale dostaly dobrý základ, vrátí se časem do
normálních mezí."
Tolerovat však v tomto případě neznamená sponzorovat. Období konfekčního vzdoru
se totiž kromě jiného vyznačuje i častými změnami nálad a oděvů, jejichž zdroje
by neměly být v rodičovských kapsách. Když tedy rebelie, tak za svoje.
|