Přestože je doba před vánoci a každý se snaží
nakoupit co nejkrásnější hračky, ve Velké Británii letí úplně něco jiného.
Barbie
je zralá na důchod, plyšáci nejsou zajímaví, pokud mají obě oči a všechny
končetiny. Přitroublý úsměv Medvídka Pú nadchne snad jen kojence. Takový
pocit může mít návštěvník britských hračkářství při pohledu na poličky s
hračkami, které jdou letos nejvíce na odbyt.
Revolta proti
jednoduchému optimismu starých hraček a pohádek je podkopávána již léta
vynalézavými výrobci uvádějícími na trh smradlavé figurky, ježaté trolly,
medvídky v sado-maso oblečcích a další hračky rozhodně nešířící
růžovoučkou pohodu. Děti celého světa se již léta identifikují se smutnou
holčičkou Emilií Podivnou, která se raději než rodiči obklopuje lebkami a
černými kočkami. Mít
tričko nebo tašku s Emiliinou podobiznou patří k módě a zároveň prvním
existenciálním gestům dětského světa.
Úspěšné komiksy s touto postavičkou vydává americké nakladatelství Dark
Horse. To se také postaralo, aby neupadli v zapomnění jiní hrdinové smutné
postavy, obyvatelé knihy ponurých říkanek Tima Burtona Melancholická smrt
ústřičného chlapce.
Kniha vyšla v roce 1997, ale teprve série plastových figurek a několik
krátkých animovaných filmů s některými z nich jí zajistily nesmrtelnost.
Děti si mohou koupit například figurku chlapečka s hřebíky zabodnutými v
očích, smutného supermana, který nikomu nedokáže pomoci, nebo holčičku s
očima po celém obličeji. Figurky mají obchodní název Tragické hračky.
Mohutné merchandisingové aktivity spojené s Mrtvou nevěstou vítězné tažení
tragických hraček korunují. pokud se o tomto fenoménu chcete dozvědět
více, podívejte se na domácí stránky této zajímavé holčičky -
zde. |