Ať už trička s vlajkami jednotlivých fotbalových
týmů, nápoje s fotkami hráčů či obyčejné pytlíky na pečivo potištěné
přehledem zápasů. Kolem červnového mistrovství světa ve fotbale se dnes v Německu točí vše. Velkého mumraje se počínaje vládou až po tu nejmenší
firmu snaží využít všichni. Od výjimečné akce si slibují velké zisky a
posílení celé ekonomiky.
Fotbalové náměty lze proto najít i tam, kde by se možná původně nečekaly.
Štěstí na tomto poli chtějí zkusit také výrobci hraček. Kopané se tak
například věnuje jednička na trhu, společnost Playmobil, která do obchodů
dodává plastikové postavičky hráčů ze všech zemí či fotbalový stadión.
Firma Ravensburger naopak vyrábí třídimenzionální puzzle s 540 díly, které
je menší kopií oficiálního míče od Adidasu. Celkem by se z prodeje složité
skládačky a dalších zhruba 50 různých her a puzzle mělo vytěžit zhruba
deset miliónů eur, což by představovalo více než 3,5 procenta z loňského
obratu ve výši 283 miliónů eur.
Spokojena je s prodejem také společnost Hasbro, která u příležitosti
mistrovství na trh uvedla speciální verzi známé hry Monopoly. Namísto
ulic, nádraží či alejí si hráči kupují fotbalové stadióny a národní týmy.
Princip jinak zůstal stejný, až na to, že namísto domečků a hotelů si
hráči staví stadióny, podesty nebo odkládají boty.
Jak ve svém vydání ze dne 19.5.2006 píše deník Handelsblatt, počítá
management s prodejem 50 000 až 60 000 kusů tohoto speciálu do konce
července. Roční obrat běžných Monopolů přitom činí zhruba 60 000 až 80 000
kusů.
Kromě jednotlivých firem, které hračky vyrábějí, ale z prodeje těží také
mediální koncern Bertelsmann, který je exkluzivním licenčním partnerem
mistrovství FIFA 2006 pro tištěné produkty v německy hovořících zemích.
Jeho dceřiná společnost Wissen.de tak na výrobky vlastní licence, na což
se produkty jako například puzzle od Ravensburgeru také přímo odkazují.
Podíl příjmů z licencí by tak měl činit nejméně 50 procent na celkovém
obratu.
Přispět by k tomu měla i společnost Tipp-Kick, která vyrábí především
plastikové hrací figurky. Jen v období od ledna do dubna přitom
Handelsblattu prodala více her než za celý minulý rok. Zatímco tak vloni
odbyt činil 100 000 her, mělo by to letos být 250 000.
Přestože se zatím nejrůznějším hrám a hráčkám na trhu relativně daří,
nepočítají odborníci s tím, že by mistrovství pro segment znamenalo
obrovský růst. Obrat z této speciální akce by podle nich mohl činit 165
miliónů eur. V loňském roce přitom němečtí prodejci dosáhli obratu ve výši
3,14 miliardy eur, což byl meziroční pokles o jedno procento.
Celkový výtěžek z prodeje nejrůznějších doprovodných produktů by pak podle
svazu FIFA mohl činit více než dvě miliardy eur.
Příliš štěstí paradoxně mistrovství nepřineslo svému oficiálnímu
maskotovi, lvíčku Goleovi. Jeho výrobce, společnost Nici, musel dokonce
vyhlásit platební neschopnost. Původně mu přitom Goleo měl letos zajistit
navýšení obratu o 30 až 40 miliónů eur.
Do jaké míry za potíže firmy lvíček může, sice ještě není jasné, již nyní
se ale ví, že jeho odbyt byl spíše slabší. Za licenci na jeho výrobu
firma, jejíž roční obrat vloni činil miliónů eur, zaplatila několik
miliónů eur. |