Obchodníci hlásí nárůsty prodejů o třetinu. Ročně
Češi za hry utratí stovky milionů korun. Češi propadli hráčské vášni. O
žádnou neřest však nejde.
V mnoha městech se schází po večerech skupinky mladých i starších lidí v
„hráčských doupatech“, aby si zahráli Carcassonne, Osadníky, Magic The
Gathering či už déle známý scrabble a další desítky her, které jsou dnes
na českém trhu k dostání.
Další tisíce lidí hrají doma. Obchodníci hlásí za rok 2004 nárůsty prodejů
her o třetinu. Kolik přesně se jich prodá, zjistit nejde, protože čísla
firmy kvůli konkurenci zveřejnit nechtějí. „Loni vzrostly prodeje zhruba o
třetinu,“ říká Markéta Kociánová ze společnosti Albi, která domácí hráče
zásobuje desítkami upravených her z ciziny.
V Česku patří mezi trojku největších hráčů, spolu s firmou Dino
Ravensburger a
ADC Blackfire. Ta kromě deskových strategických her dodává i
karetní. Podle odhadů Češi ročně za hry utratí stovky milionů korun. „Nové
hry lidi hodně zaujaly, je to něco jiného, než bylo doposud. Člověče,
nezlob se je super, ale hlavně pro malé děti,“ říká Eva Šlejšková ze
sdružení Egredior zabývajícím se vzděláváním. Hry také prodávají a před
Vánocemi jich dodali řadu do škol či dětských domovů.
„Rozjelo se to před dvěma lety,“ potvrzuje i Klára Zemanová z klubu
deskových her
Paluba.
„Většina štamgastů jsou lidi neurčitého věku, kteří si cokoli rádi zahrají
a vyzkouší,“ dodává.
Podle výrobců u nových strategických her člověk vydrží déle a hned tak ho
neomrzí. Jinak by poměrně vysoká cena neobstála. Zatímco dříve stačilo na
nákup stolních her pár desetikorun, dnes je nutné minimálně pár stovek,
výjimkou nejsou ani tisíce.
V Evropě je hráčskou velmocí Německo, odkud se většina her upravuje do
češtiny. Boom nastal v posledních letech. „Loňský rok byl významný. Před
Vánocemi jsme utržili denně i sto tisíc korun. Ještě na Štědrý den jsme
rozváželi poslední hry do obchodů,“ popisuje Kociánová.
Nejprodávanější
jsou u nich jednoznačně Carcassonne a osadníci.
Konkurent ADC
Blackfire se zaměřuje na hry využívající nejrůznější postavy z
filmů, seriálů a počítačových her. „Snažíme se hráče odtrhnout od počítačů
na stůl,“ říká šéf marketingu Jaroslav Holý. Od jedné hry, kterých má v
základní verzi bez doplňků asi dvacet, prodá stovky kusů. „Průměrná cena
je osm set, ale třeba válka o prsten je za 2800 korun,“ připomíná Holý.
Kromě tří hlavních společností jsou na českém trhu i desítky dalších
menších dodavatelů. Ale podle největších už moc prostoru pro nováčky není.
Každý zastupuje někoho ze zahraničí, a to exkluzivně. „Ti nejlepší už jsou
rozebraní,“ říká Holý. Prosadil se i jeden český výrobce, firma Altar,
například s hrou Proroctví.
Zájem o deskové hry bude nadále podle výrobců i prodejců stoupat. Na trh
přijdou nové hry a pak stejně jako ve filmu jsou velmi využívaná rozšíření
nebo pokračování těch úspěšných. „Starší generace, co drží kasičku, má k
hrám rezervovaný postoj. Ale na školách vyrůstá nová a ta je masírovaná
reklamní kampaní,“ vidí dobré vyhlídky do budoucna Holý.
|