Udělejte si větrník - Udělej sám

 
Úvod
Zprávy a zajímavosti
Veletrhy
Nebezpečné hračky
Udělejte si sami
Obsah - stránky
SHH
Kontakt

Nastavte si nás jako domovskou stránku


Češi propadají společenským hrám

Obchodníci hlásí nárůsty prodejů o třetinu. Ročně Češi za hry utratí stovky milionů korun. Češi propadli hráčské vášni. O žádnou neřest však nejde.
V mnoha městech se schází po večerech skupinky mladých i starších lidí v „hráčských doupatech“, aby si zahráli Carcassonne, Osadníky, Magic The Gathering či už déle známý scrabble a další desítky her, které jsou dnes na českém trhu k dostání.
Další tisíce lidí hrají doma. Obchodníci hlásí za rok 2004 nárůsty prodejů her o třetinu. Kolik přesně se jich prodá, zjistit nejde, protože čísla firmy kvůli konkurenci zveřejnit nechtějí. „Loni vzrostly prodeje zhruba o třetinu,“ říká Markéta Kociánová ze společnosti Albi, která domácí hráče zásobuje desítkami upravených her z ciziny.
V Česku patří mezi trojku největších hráčů, spolu s firmou Dino Ravensburger a ADC Blackfire. Ta kromě deskových strategických her dodává i karetní. Podle odhadů Češi ročně za hry utratí stovky milionů korun. „Nové hry lidi hodně zaujaly, je to něco jiného, než bylo doposud. Člověče, nezlob se je super, ale hlavně pro malé děti,“ říká Eva Šlejšková ze sdružení Egredior zabývajícím se vzděláváním. Hry také prodávají a před Vánocemi jich dodali řadu do škol či dětských domovů.
„Rozjelo se to před dvěma lety,“ potvrzuje i Klára Zemanová z klubu deskových her Paluba. „Většina štamgastů jsou lidi neurčitého věku, kteří si cokoli rádi zahrají a vyzkouší,“ dodává.
Podle výrobců u nových strategických her člověk vydrží déle a hned tak ho neomrzí. Jinak by poměrně vysoká cena neobstála. Zatímco dříve stačilo na nákup stolních her pár desetikorun, dnes je nutné minimálně pár stovek, výjimkou nejsou ani tisíce.
V Evropě je hráčskou velmocí Německo, odkud se většina her upravuje do češtiny. Boom nastal v posledních letech. „Loňský rok byl významný. Před Vánocemi jsme utržili denně i sto tisíc korun. Ještě na Štědrý den jsme rozváželi poslední hry do obchodů,“ popisuje Kociánová. Nejprodávanější jsou u nich jednoznačně Carcassonne a osadníci.
Konkurent ADC Blackfire se zaměřuje na hry využívající nejrůznější postavy z filmů, seriálů a počítačových her. „Snažíme se hráče odtrhnout od počítačů na stůl,“ říká šéf marketingu Jaroslav Holý. Od jedné hry, kterých má v základní verzi bez doplňků asi dvacet, prodá stovky kusů. „Průměrná cena je osm set, ale třeba válka o prsten je za 2800 korun,“ připomíná Holý.
Kromě tří hlavních společností jsou na českém trhu i desítky dalších menších dodavatelů. Ale podle největších už moc prostoru pro nováčky není. Každý zastupuje někoho ze zahraničí, a to exkluzivně. „Ti nejlepší už jsou rozebraní,“ říká Holý. Prosadil se i jeden český výrobce, firma Altar, například s hrou Proroctví.
Zájem o deskové hry bude nadále podle výrobců i prodejců stoupat. Na trh přijdou nové hry a pak stejně jako ve filmu jsou velmi využívaná rozšíření nebo pokračování těch úspěšných. „Starší generace, co drží kasičku, má k hrám rezervovaný postoj. Ale na školách vyrůstá nová a ta je masírovaná reklamní kampaní,“ vidí dobré vyhlídky do budoucna Holý.

 

TOPlist





 

 Webmaster