18. května 2006 proběhla v Praze tisková konference
na téma ,,Vývoj hraček v souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých
75 letech“, kterou uspořádala společnost Mattel.
Čestným hostem konference byla pedagožka Dr. Kathleen Alfami, vedoucí
sekce výzkumu a rozvoje dítěte firmy Fischer-Price, která přednesla
zajímavá zjištění a odpovídala na mnoho zvídavých dotazů. Přinášíme Vám
výsledky výzkumu k problematice „Role hraček ve vývoji
dítěte.“
Hračky jsou přirozenou součástí dětského světa. Odráží dobovou kulturu,
jsou ukazatelem historických změn a trendů společnosti, o čemž se můžeme
přesvědčit v muzeích hraček na celém světě. I když jsou moderní hračky
častokrát diametrálně odlišné od těch tradičních, jejich poslání zůstává
stejné, vnášet smích a radost do života dětí a poskytovat jim možnost učit
se a rozvíjet se.
Děti se učí hrou
Mnoho rodičů vnímá hru dětí jako zábavu. Faktem však je, že už batolata
během hry přirozeným způsobem poznávají předměty a provádějí činnosti,
které stimulují jejich smysly a rozvíjejí motorické schopnosti. Mnoho
výzkumů prováděných v poslední době dokazuje, že spojení hry a pohybu
přispívá k intelektuálnímu rozvoji dětí. Bylo například dokázáno, že pohyb
je nutný k přirozenému rozvoji mentálních funkcí a že se
smyslově-motorické zkušenosti přenášejí během hry přímo do center slasti v
mozku. Bylo také zjištěno, že dítě, které nemá možnost si hrát, se
většinou vyvíjí nesprávně.
Proč je tedy hra pro děti tak důležitá?
1/ Pomáhá dětem poznávat sebe sama a hodnotit stupeň porozumění fyzickému
a společenskému světu, který je obklopuje
2/ Dává dětem možnost objevit, jak věci fungují, jak se domluvit s
ostatními a jak se cítit v nových rolích
3/ Podporuje kreativitu a představivost
4/ Rozvíjí jazyk a společenské cítění
5/ Aktivuje myšlení a učí schopnost řešit problémy
6/ Rozvíjí percepčně-motorické schopnosti (velmi podrobně i všeobecně: jednak
koordinaci oko-ruka, jednak rovnováhu) posiluje kondici a koordinaci
7/ Je zdrojem sebevědomí, samostatnosti a hodnot
8/ Umožňuje dětem učit se a cvičit společenské schopnosti jako: dělení se s
jinými, jednání a spolupráce
9/ Podněcuje zvídavost, soustředění a rozdělení pozornosti
Co by měla obsahovat „pořádná“ krabice na hračky?
1/ Hračky, které napodobují reálný život
Je důležité mít hračky, které dovolují dětem použít představivost,
rozvíjet kreativitu a společenské schopnosti. Sestavy s malými lidičkami,
miniaturní kuchyně, servisy na čaj, lékárničky, sestavy pro malé doktory,
telefony… To všechno pomáhá dítěti učit se o světě přizpůsobeném dětské
úrovni.
Stejnou funkcí plní například i různé kolekce zajímavých přestrojení.
2/ Hračky, které inspirují k řešení problémů
Seřazování kostek o různých tvarech, stavění věží z jednotlivých dílů a
skládačky pomáhají rozvíjet schopnost soustředění a zvládaní obtíží.
3/ Hračky pro rozvoj kreativity
Děti milují papír, pastelky a barvy. Plastelína skvěle cvičí představivost
a manuální schopnosti. Patří sem i stavebnice, které kromě kreativity
podporují i logické uvažování.
4/ Hudební hračky
Tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť a také chuť a možnost
společenské hry s ostatními dětmi. Proto doporučujeme správný kazetový či
CD přehrávač a bohatý výběr dětské hudby.
5/ Knížečky
Děti by měly mít dostupné co největší množství knížek. Dokonce i když si
jen hrají na čtení, už cvičí představivost a úvodní schopnosti čtení.
Jak by měla vypadat dobrá hračka pro vaše dítě
1/ Odolná a bezpečná
2/ Příjemná při použití
3/ Zajímavá pro dítě
4/ Stimuluje kreativitu a představivost
5/ Láká k hledání a nápaditosti
6/ Je nástrojem k výuce
7/ Je výzvou, ale ne příliš obtížnou - nevyvolává frustraci
8/ Lze ji mnohokrát použít
9/ Počítá s interakcí s dítětem
10/ Uspokojuje potřebu rozvoje a nabývání nových schopností
Zdroj: Dr. Kathleen Alfami, tisková konference ,,Vývoj hraček v
souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých 75 letech“, společnost
Mattel, květen 2006, Praha |