Vánoční tlačenice o děti začíná už teď. Firmy sázejí
i na nově uvedené filmy a seriály, ve kterých známé hračky vystupují.
Konkurence přiostřuje. Která hračka získá nejvíce sympatií?
"Letos žádná novinka nepřevyšuje ty ostatní, nebude žádný boom jedné
jediné věci či hračky," otevírá téma předvánočního konkurenčního boje
Ivana Maršálová z marketingu společnosti Sparkys, která se zabývá
provozováním obchodů se sortimentem značkových hraček. Novinek však na
vánoční trh přijde dost a zákazníci si budou moci z čeho vybírat.
Mezi nejžádanější budou bezesporu patřit:
Spiderman 2 (figurky, doplňky)
Shrek
2 (fugurky, plyš, doplňky)
Lego (nové řady Bionicle, Knights Kingdom)
Playmobil (hrací sety)
Fur real friends (elektronická plyš)
Opice Ranga tanga
Regenerátor
Panenka Karolínka
Televizi budou mít všichni
Na většinu jmenovaných řad budou probíhat v měsících listopad a prosinec
TV reklamy, vždy v časech dětských pořadů. Mnoho z těchto novinek bude též
propagováno v tisku - především v dětských titulech.
"Nejlepší službu nám dělá televizní kampaň u dopoledních víkendových
dětských programů. Vzhledem k tomu, že dětskému diváku stačí vidět spot
dvakrát, GRPs jsou monitorované pro 15+ a dětské pořady jsou velmi
afinitní. Navíc jsou kampaně finančně velmi efektivní," říká Marie
Křivánková, marketingová manažerka společnosti Global Express, výhradního
distributora výrobce hraček Mattel pro český a slovenský trh.
Sparkys na podzim plánuje zábavné předváděcí akce na jednotlivé značky či
druhy hraček. "Ty se provádí většinou přímo v prodejnách a vždy jde o
osobní setkání se zákazníkem, podrobné představení
předváděného výrobku a možnost vyzkoušení. Dále plánujeme zábavní dětskou
akci na svátek Halloween, který už má u nás svou tradici. Bude to
odpoledne plné soutěží a zajímavých představení. 5. prosince budou moci
děti vidět po celý den (tak jako každý rok) Mikuláše, anděla, čerty a
vyhrát nějaké sladkosti. Jinak bude s velkou pravděpodobností vyhlášena
nějaká velká vánoční soutěž pro všechny naše zákazníky," jmenuje Ivana
Maršálová.
Bez Vánoc by to nešlo
U hraček nejsou kolekce moc rozlišené dle sezony, sortiment se obměňuje po
celý rok a podle slov Ivany Maršálové jsou hračky také celý rok žádané.
"Je jasné, že nejsilnější období jsou Vánoce a předvánoční čas. Hračky se
prodávají tzv. samy. Poptávka je opravdu veliká. Dalším silnějším obdobím
je začátek léta, kdy se opět veřejnost probudí a nakupuje z důvodu Dne
dětí, vysvědčení a začátku prázdnin. Zbytek roku je na velmi stejné
poptávkové úrovni. Nejslabším obdobím je leden," tvrdí Maršálová.
Lenka Staňková, marketingová manažerka Lego Trading, však rovnoměrné
rozdělení prodejů v rámci celého roku moc nevnímá. "Lego stejně jako každá
jiná hračka má hlavní sezonu kolem Vánoc. Listopad a prosinec představují
téměř 50 % celoročních zisků. Další příležitosti k nákupu hraček se u nás
moc neprojevují. Potřebovali bychom to, co se děje již v jiných zemích,
např. v Maďarsku nebo Polsku, kde se dětem kupují dárky na Den dětí, ke
konci školy, na začátku školy atd.," říká Staňková a dodává: "Snažíme se
sezonu začít již v září a novinky vypouštíme na trh koncem srpna.
Opravdový předvánoční souboj začne však až začátkem listopadu."
S důležitou rolí Vánoc souhlasí i Marie Křivánková. "Je to jednoznačně
nejdůležitější období. Přesto však určitá sezónnost existuje. Jedná se o
klasické letní produkty - nafukovací a pískové programy a hračky
sportovního zaměření, které tvoří druhé velmi důležité období v květnu a
červnu."
Rytíři a roboti
Hlavním
zaměřením této sezony jsou u Lega rytíři: Knights' Kingdom. "Jde o
stavebnice hradů a rytířů. Celý příběh je postaven na tom, že čtyři rytíři
jsou hodní a jeden zlý. Rytíři jsou určeni pro děti zhruba od šesti let.
Jedná se o téma blízké dětem, ale i maminkám. Těm se někdy nemusí líbit
Bionicle, ale rytíř je pro ně pozitivnější," uvádí Lenka Staňková.
V současné době běží na tyto rytíře televizní spoty a tisková kampaň.
První část kampaně běží celé září, druhá část se objeví v listopadu a
prosinci a bude kromě rytířů propagovat i dražší stavebnice.
V podzimní sezoně se uvádí na trh i další z řady Bionicle. Ta bude
podpořena právě dalším dílem filmu "Bionicle - Legendy ožívají". "Warner
Bros vydal loni na kazetách a DVD první díl filmu Bionicle. Nejdříve tedy
byla hračka a až potom se udělal film. Letos uvede v druhé polovině října
další díl. Společně s filmem je naplánovaná i crosspromotion," vysvětluje
Staňková. Lego lze rozdělit na dva hlavní proudy: na tzv. Stories and
Action, což jsou právě rytíři nebo Bionicle; a na Make and Create, což
jsou stavebnice. Tato řada bude mít také kampaň v listopadu a prosinci. V
nadlinkové kampani investuje společnost letos celkem zhruba o 15 % více
než loni.
Barbie muzikál na podzim
Další
hračkou, která bude mít na podzim svůj další film, je Barbie. K novému
celovečernímu filmu "Barbie jako princezna a švadlenka", jenž bude
distribuován společností Universal Pictures na VHS a DVD od poloviny
října, je připravena nová kolekce. "Jedná se o první 'Barbie muzikál',
panenky Barbie tedy zpívají. Dokáží dokonce zpívat i dvojhlas," říká Marie
Křivánková a pokračuje: "Pro kluky jsme nachystali ve značce Hot Wheels
vedle nové kolekce stovky nových modelů angličáků, magnetická autíčka,
která jezdí po kovu, a novou dráhu pro angličáky inspirovanou tematikou
hvězdných válek - Cosmic Blast. U Scrabble, naší jediné značky určené celé
rodině, jsme zavedli novinku - Scrabble karty, jež mají přilákat 'váhavé'
zákazníky ke klasické deskové hře."
Vedle klasické podpory v místě prodeje budou holčičí i chlapecké řady
podpořeny televizní kampaní na TV Nova a Fox Kids a soutěžemi v tisku. V
souvislosti se Scrabble chystáme spolupráci s Jaromírem Nohavicou,
aktivním členem České asociace Scrabble," říká Křivánková.
Pomůže seriál zase k úspěchu?
Loňský absolutní hit - Beyblade firmy Hasbro, v letošní sezoně vyjde s
novými modely a typy. Jeho prodej a distribuce budou výrazně provázány s
uvedením druhé série animovaného seriálu Beyblade na TV Nova. "Seriál
startuje zhruba v polovině října a bude vysílaný každou sobotu a neděli v
ranních hodinách. Na start seriálu a uvedení nových položek Beyblade na
trh bychom rádi navázali masivní in-store promotion v prodejních
měsících," vysvětluje Martin Hanzely ze společnosti Divico, která tuto
hračku na českém trhu distribuuje. Beyblade podle jeho slov představuje
značku určitého životního stylu, což je právě to, co zaujalo všechny děti.
Cílovou skupinou jsou děti ve věku 8-14 let.
Nováček na trhu
Tento rok na náš
trh vstoupila značka Playmobil prostřednictvím firmy Piatnik. Jde vlastně
o přímou konkurenci společnosti Lego. Pro svou první vánoční sezonu v ČR
připravila čtyři novinkové hry a rozšíření hry Activity Original. Hry jsou
určeny pro děti od čtyř let, ale i pro dospělé.
"Výrobky Piatnik budou podpořeny soutěžemi v dětských titulech a v
titulech pro ženy. Playmobil bude mít reklamu na ČT 1 a na Primě (4 TV
spoty), říká Jana Karásková, country manažerka společnosti Piatnik Praha.
Zařazení spotů bude v době pořadů pro děti ve věku 4-10 let a před
večerníčkem. "Využijeme i doby vysílání pořadů pro matky na mateřské
dovolené. Dále budeme pořádat různé seznamovací a předváděcí akce, často
spojené se soutěžemi pro cílovou skupinu." |