Člověk je tvor hravý. Pomocí her a
hraček se učí novým věcem, odpočívá, odreagovává se, ale také si pěstuje
fantazii, vůli i dovednosti.
Hračky a hry mají velmi dlouhou historii. Je prokázáno, že existovaly už v
době prehistorické.
Hračky měly už děti starých Egypťanů. Nechyběly ani u Sumerů a snad
nejvíce jich vzniklo v Orientě - zejména v Číně. Množství hraček se našlo
v řeckých dětských hrobech. V řecké kultuře byl jedinec, dítě stejně jako
dospělý, středem pozornosti. Děti v té době znaly velké množství hraček a
her - chrastítka, panenky, káču, houpačku, hrály drábky či na schovávanou.
Známý je příběh Odyssea, který na jednom z řeckých ostrovů uviděl
princeznu Nausicu, jak si hraje s míčem s několika služkami.
JOJO
A KÁČA
Také jojo znali už staří Řekové, i když před tím vykonalo dlouhou pouť
zřejmě až z Číny. První zmínka o joju však pochází z Řecka z doby asi 500
let před naším letopočtem. Jojo z cihlové hlíny bylo vyobrazeno i na
vázách z té doby. Jiná verze vede jojo ze zmíněné Číny na Filipíny, kde je
odedávna populární hračkou. Přitom prý bylo právě na Filipínách jojo
původně používáno jako zbraň při lovu zvířat ve větvích stromů. Hračce prý
dal jméno filipínský výraz "vrať se". Do Evropy se jojo vrátilo opět přes
Čínu až v osmnáctém století. Napoleonovi vojáci hráli jojo před bitvou u
Waterloo a zaháněl jím údajně stres i Napoleon. Obliba této hračky
několikrát klesla tak, až se na ni zcela zapomnělo. Opět se vrátila do
západní Evropy v plné slávě v roce 1998 v novém kabátě, novém provedení,
ale na stejném principu. Oblíbenou hrou starých Řeků, ale i Římanů byla
také "káča". Dřevěná nebo hliněná, někdy i z bronzu, podle zámožnosti
majitele. Do pohybu se uváděla většinou bičem. Známý římský politik Cato
tuto hru dětem velice doporučoval.
PANENKY A VOJÁČCI
Při rozvíjení řecké kultury se stala důležitou hračkou panenka. Většina
panenek v tehdejší době byla vyrobena z hlíny. Nejstarší řecké panenky
jsou ze sedmého století př. n. l., v pátém století př. n. l. se pak v
Korintu a v Atice zrodilo nové řemeslo - výroba panenek. Postupem času se
panenky rozšířily nejdříve do dalších částí Středomoří a pak do celé
Evropy. Nejen malé chlapce, ale i dospělé muže dokázaly už tehdy nadchnout
bitvy s miniaturními vojáčky a také s trojským koněm. Byl to malý koník ze
dřeva nebo z hlíny, v jehož břichu byli schováni vojáčci přesně jako kdysi
v Troji.
HRA
V KOSTKY
"Alea iacta est" - kostky jsou vrženy. O významu hry v kostky svědčí tento
Caesarův výrok, když překročil řeku Rubikon. Hra v kostky byla v té době
velice oblíbená ve všech vrstvách římského obyvatelstva. Hráli ji císaři i
filozofové a byla zejména oblíbenou zábavou římských vojáků. Císař Nero
prý hrál jedno kolo za 400 000 sesterciů, což byla částka, která se
rovnala ročnímu žoldu čtyř set vojáků. O císaři Caligulovi zas bylo známo,
že neváhal použít jakéhokoli podvodu, jen aby v kostkách vyhrál.
DÁLNÝ VÝCHOD
Mnoho her a hraček, které bývají považovány za ryze evropské, je původem z
Orientu, především z Číny. Jde například o karty, šachy či diabolo. Z Číny
pochází i létající drak, ikdyž se neví, kdy přesně vznikl. Číňané znali
hedvábí i papír, které se používaly na jeho výrobu, a také bambus na
konstrukci tam rostl ve velkém množství. První létající draky používali
údajně lstiví generálové k oklamání nepřítele. Jako hračky se začali
létající draci používat v jedenáctém a dvanáctém století. Hra s draky byla
velmi oblíbená. Děti byly při ní na čerstvém vzduchu a navíc se věřilo, že
létající draci zahánějí zlé duchy.
KONÍCI,
DIABOLO A DALŠÍ
Další hračkou z Orientu jsou dřevění koníci, kteří se objevují na začátku
našeho letopočtu. Od sedmého století je známo také švihadlo - opět původem
z Číny. Čínským vynálezem je i diabolo. Je to dětská hračka v podobě
cívky, která se roztáčí, vyhazuje do vzduchu a chytá na provázek natažený
mezi dvěma hůlkami. Tato hra byla velmi oblíbená v cirkusech a v čínském
divadle. Nejstarší zmínka o ní je v knize popisující Peking z roku 1635.
Na konci sedmnáctého století se diabolo dostalo do Evropy, kde mělo
obrovský úspěch. Dnes je tato hračka znovu v oblibě například ve Francii.
Vy si ji můžete objednat v našem
internetovém
obchodu v oddělení Sport - Žonglování
STŘEDOVĚK
Ve středověku jezdili rytíři na koni a děti je napodobovaly a s oblibou si
hrály na rytíře s dřevěným koníkem na malé tyči. První takový koník vznikl
ve století čtrnáctém. V roce 1508 se o této hračce zmiňuje Erasmus
Rotterdamský ve svém díle Chvála bláznovství. Křížové výpravy do Svaté
země významně ovlivnily i herní kulturu v Evropě. Na západ se dostávají
společenské hry. Jedním z nejdůležitějších a nejstarších dokumentů o
společenských hrách je "Kniha her" (Libro de Juegos) z roku 1283 napsaná
na příkaz kastilského krále Alfonse X. Společenské hry se hrály zpočátku
především ve šlechtických sídlech. Zakrátko je však hráli i měšťané a
navzdory církevním zákazům postupně i dělníci a venkované.
DĚTSKÉ
HRY PIETRA BRUEGELA
Na obrazech Pietra Bruegela staršího se často objevují hry a hračky v
nejrůznějších podobách. Obraz s názvem Dětské hry pochází z roku 1560 a je
přímo dokumentem o historii hraček, protože je na něm znázorněna většina
dětských her tehdejší doby. Je na něm přes osmdesát scén a více než 240
postav. Dětská hra tak našla své místo i v umění. Také literatura se
začíná zabývat hrou a hračkami. Roku 1534 vyšla slavná kniha Gargantua
francouzského spisovatele Rabelaise, kde je celá jedna kapitola věnována
hrám.
VÝROBA
VE VELKÉM
Od šestnáctého století se začínají hračky vyrábět ve velkém. Německo se
specializuje na dřevěné hračky na vývoz. Centrem jejich výroby se stává
Norimberk, kde se okolo roku 1730 začínají vyrábět i známí cínoví vojáčci.
Sedmnácté století je zlatým obdobím domečků pro panenky. Byly určeny nejen
šlechtickým dětem či dětem bohatých měšťanů, ale dostávaly je i mladé
nevěsty jako svatební dar.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
Toto období přináší nejen nové průmyslové vynálezy, ale i nové hračky.
Souběžně s parními vlaky se vyskytují miniaturní dětské vláčky, nejdříve
ze dřeva, na konci devatenáctého století již první elektrické. Krátce
poté, co se na ulicích objevila první auta a v roce 1903 vzlétlo první
letadlo bratří Wrightů, inspirovali se i výrobci hraček. Začínají vyrábět
miniaturní autíčka, vláčky, koleje a k tomu i nádraží a celé krajinky.
PLYŠOVÝ
MEDVĚD
Roku 1903 dal americký prezident Theodore Roosevelt jméno Teddy (od
Theodora) plyšovému medvědu, který si získal celý svět. Morrise Michtoma
inspirovala kresba karikaturisty Berrymana v listu Washington Post
znázorňující, jak vášnivý lovec medvědů Theodore Roosevelt rozhořčeně
odmítá zastřelit malé černé medvídě. Stalo se to roku 1902 během
prezidentovy návštěvy v jižních státech USA. Michtom pak požádal svou ženu
Rosu, aby vyrobila plyšové medvídky. Ty vystavil vedle Berrymanovy
karikatury ve výkladu svého obchodu v Brooklynu. Poptávka po plyšových
medvědech byla tak obrovská, že Michtom poslal jeden exemplář do Bílého
domu a požádal prezidenta, aby se stal jeho kmotrem. Roosevelt se prý
trochu zdráhal, ale nakonec neodmítl. Tak vznikl plyšový medvídek Teddy.
NOVÉ HRY A HRAČKY
Řada klasických hraček se počátkem dvacátého století začíná vyrábět z
nových materiálů. Velký úspěch měly již před první světovou válkou panenky
z celuloidu a z kaučuku, protože byly méně choulostivé a levnější.
Samostatnou
kapitolou v tomto vývoji jsou stavebnice značky LEGO. Jejich historie
začala v roce 1932, když Dán Öle Kirk Christiansen začal v Billundu
vyrábět dřevěné hračky. V roce 1934 pak přišel se jménem LEGO pro svou
firmu. Je to kombinace dvou dánských slov LE g GO dt, což znamená "hraj si
dobře". V roce 1949 uvedla firma na dánský trh první stavebnice z umělé
hmoty, které byly předchůdci dnešních stavebnic LEGO. V roce 1954 vzniká
"Systém hry LEGO" a o čtyři roky později se inovují samotné stavební prvky
této hry, zejména jejich spojení. Od roku 1960 se firma specializuje pouze
na výrobu svých stavebnic a v tomto oboru získává světový primát.
DESKOVÉ
HRY
K šachům, jejichž oblibu není třeba zdůrazňovat a jejichž původ je rovněž
orientální (Indie), přibývaly postupem času další velmi úspěšné
společenské deskové hry: dáma, "Člověče, nezlob se!" (má indický původ),
halma, slavné "Monopoly", které vymyslel roku 1920 nezaměstnaný inženýr
Charles B. Darrow, či hra Scrabble, ta vznikla roku 1949.
BARBIE
Na veletrhu hraček v New Yorku se roku 1959 poprvé představila panenka
Barbie. Vzápětí se rozpoutala diskuse o tom, zda je tato nenormálně štíhlá
dáma s velkým poprsím vyrobená ze syntetického materiálu pro děti vůbec
vhodná. Dětem však tyto pochybnosti vůbec nevadily a panenka získala
obrovskou oblibu a zanedlouho i přítele Kena. Postupně vznikají hračky
představující Jamese Bonda, Batmana či Supermana.
ZÁZRAČNÁ
KOSTKA
Osmdesátá léta jsou ve znamení Rubikovy kostky, která zaplavila celý svět.
Byla v nejrůznějších velikostech od klasické až po miniaturní používané
jako přívěsek ke klíčům, ale funkční. Každý si hrál s kostkou, pořádaly se
soutěže a dokonce mezinárodní šampionáty. Zvládnout sestavení kostky bylo
něco jako malý IQ test. Autorem této hračky byl maďarský vynálezce Rubik.
V devadesátých letech nastává obrovský rozmach elektronických a později
počítačových her a objevují se i takzvané "chytré hračky" fungující na
principech robotů.
Poptávka po hračkách i jejich
nabídka má neustále stoupající tendenci, která se zřejmě nikdy nezastaví.
Jejich výrobci se inspirují technickým i společenským vývojem, ale i
módními vlivy a tendencemi. Co lze říci s jistotou: hračka jako fenomén
starý mnoho tisíc let přežije zcela jistě bez úhony další staletí. Dokud
budou žít na naší planetě lidé, budou tu i hry a hračky. Protože jak jsme
řekli v úvodu, "člověk je tvor hravý". |