Za
třicet let existence se jich prodalo na sta miliónů. Miniaturní hračky,
které obsahují, jsou prajednoduché a nedokonalé, čokoláda obyčejná a cena
nijak mírná. Co stojí za komerčním úspěchem Kinder-vajíček?
Jak
to všechno začalo?
V roce 1974 se výrobce čokolády Ferrero rozhodl vymyslet něco pro děti a
začal do svých čokoládových vajíček umisťovat ručně malované figurky a
miniaturní mechanické hračky. Od roku 1980 zájem dospělých předčil
nejdivočejší představy všech světových čokoládoven a vajíčka se stala neuvěřitelně
populárním sběratelským artiklem. Však jen v Německu je registrováno 200 tisíc
sběratelů. Díky nim a jim podobným fanatikům, kteří ročně kupují až
několik set exemplářů, prodaly čokoládovny Ferrero již několik stovek miliónů
vajíček a každoročně uvádějí na trh 120 až 150 nových variant.
Proč
ten zájem?
Vývoj každé nové řady trvá zhruba dva roky, ale investice do něj se
vyplatí. Kinder-vajíčko je dnes nejúspěšnějším sběratelským předmětem
všech dob. Odborníci se shodují v tom, že marketingový úspěch tkví právě v
momentu překvapení. Každá miniatura je ukrytá pod čokoládovou vrstvou a
zákazník nikdy dopředu neví, co se ve vajíčku objeví. Ukojit vlastní
zvědavost může jen koupí, a tak kupuje,
kupuje a kupuje...
Sběratelé
V roce 1991 byl Ferrero donucen vydat první oficiální katalog vajíček a
sběratelé se začali rozdělovat na dva tábory: zatímco jedni sbírají ručně
malované figurky, druzí skládají autíčka a další plastikové hračičky. Ti
nejzarytější tvrdí, že v obchodě protřepáním a odhadem hmotnosti dokáží
určit, jaký typ překvapení se uvnitř skrývá. Každá řada má svoje označení,
např. K04N015 znamená, že je patnácté překvapení v roce 2004. Mnoho překvapení je
vyráběno v sériích čtyř až deseti kusů. Některé série jsou licenčními
výrobky, například Šmoulové, nejnověji pak Pán prstenů.
Zajímavosti
o vajíčku
Mezi nejdražší figurky se řadí Šmoulové z roku 1983: za jednoho zaplatíte
na burze až šest set Euro.
Jedinou zemí na světě, kde se Kinder-vajíčka nesmějí prodávat, jsou
Spojené státy americké. Existuje tam totiž zákon, podle kterého nesmějí
být hračky zcela ukryty ve sladkostech.
V Británii a Austrálii se konkurenční čokoládovna Cadbury snaží Ferrero
oslabit podobnými výrobky s názvem Yowies.
V Japonsku vyrábí známá společnost Furuta čokoládové Choco Eggs. Oblíbenosti
klasického Kinder-vajíčka ale ani jedna z těchto firem nedosahuje. |