Tento
traktor se vejde do dlaně. A když přidáte ještě druhou, dostanete na ně
traktor i s vlekem.
Oba modely jsou velmi dokonalé. Potištěné plechové díly jsou pečlivě
pospojované, bez ostrých hran, všechny detaily se dají bez problémů
rozeznat včetně takových maličkostí, jako jsou válce na motoru nebo
vzduchový filtr.
Všechny
plechové hračky se vyrábí ve firmě Kovap, která se v Evropě už jako
poslední zabývá výrobou těchto plechových věciček, jich dokáží udělat
celou řadu značek - od československého Zetoru 25 z roku 1956, přes
německý Lanz až po americký John Deere. A všechno je na nich jako
opravdové.
Dvoupatrová vila na okraji Semil fabriku na traktory nepřipomíná ničím.
Ale stačí do ní vejít a člověk uslyší typické bouchání lisů, skřípot nůžek
na plech, děrovaček, prorážeček a kdovíjak ještě se ty stroje jmenují.
Montážní linka traktůrků, ale také jeřábů, nákladních a osobních autíček,
autobusů i lanové dráhy vede ze sklepa až do druhého poschodí, kde se
hotové výrobky balí do barevných kartonových krabic.
Je zajímavé, že skoro všude - u lisů, frézek a soustruhů - tu pracují
ženy. "Mají větší cit v rukách a přesnější smysl pro detail, než chlapi,"
vysvětlí vedoucí výroby Lubomír Hošek. Stačí se chvilku zastavit u Jitky
Malé a je to jasné. Kolem sebe na stole má rozložené díly Zetoru
"pětadvacítky"; a předtím, než z nich zkompletuje další mašinku, do nich
sází miniaturní převodovky. Uvážíme-li, že na montáž jednoho traktůrku je
třeba kolem dvou set pracovních operací, klobouk dolů...
Paní
Malá ještě na zkoušku natáhne traktůrek klíčkem, zařadí "šaltpákou"
rychlost, pak druhou, třetí a zpátečku, proběhne Zetůrek po stole a skloní
se nad dalším. Montážní linka jede dál.
Ředitelství a vývojové pracoviště má tahle "továrna" v Novém Hrádku v
Orlických horách. Trochu z ruky, ale logika v tom je. Zdejší lidé neměli v
zimě mnoho práce a tak tkali plátno, lisovali skleněné korále nebo
vyráběli užitkové předměty ze dřeva. Sníh je beztak nikam nepustil, a tak
si ve svých zapadaných chalupách alespoň tímto způsobem přivydělávali.
Dnes vyrábějí ze zinkoslitin ozubené pastorky a další díly plechových
hraček, které se dají udělat doma. Však se také těmhle dělníkům říká
"domácí pracovníci" a po kraji jich je několik desítek. Ředitel Josef
Kulek říká, že s přesností a kvalitou práce problémy nejsou. "Ani být
nesmějí, naši zahraniční klienti nám pořád koukají na prsty."
Klienti
ovšem nejsou vždycky zákazníci. V případě plechových hraček to jsou cizí
majitelé značek, které v Hrádku navrhují a v Semilech vyrábějí.
"Samozřejmě, platíme Johnu Deerovi, Volkswagenu i značce Porsche. Všem,
jejichž traktory, auta a podobně ve zmenšených kopiích vyrábíme," říká
ředitel. O cifrách se bavit nechce, ale nakonec připustí, že se pohybují v
řádech několika procent za každou prodanou hračku. Ale pravidlem to není,
třeba nedávno Ferrari nastavilo tak nepřijatelné podmínky, že jejich
značku aut v Orlických horách vyrábět nebudou.
Michal
Možný, návrhář, vzorkař, výrobce pokusných modelů a holka pro všechno, jak
o sobě říká, postupem firmy Ferrari zaskočen není. Nedává na sobě znát, že
by ho mrzela jeho zbytečná práce na vzorcích pro italské klienty. "To je
život. Ferrari pro nás bylo možná vysoko, ale na Porsche jsme dosáhli."
Vývojová dílna návrháře Možného patří k tomu, co se hned tak nevidí.
V
prvním patře úhledného rodinného domku na novohrádeckém náměstí, v
obývacím pokoji u televize mu patří téměř třetina plochy. Má na ní
pracovní stůl, všude kolem regály s nářadím, díly k hračkám, štětečky,
vrtáčky, svěráky, plechovky s nýty a šroubečky všech rozměrů a bůhvíco
ještě. Tady za třicet let práce vznikla většina prvních modelů plechových
hraček, které firma vyrábí. Pan Možný je ostatně má každý den před očima.
V přízemí svého domku si zřídil obchod, kde prodává celý sortiment hraček,
u jejichž zrodu kdysi stál a také něco navíc.
V
Evropě jsou jen dva takovéto obchody a jezdí do nich sběratelé a zájemci
ze spousty zemí. "Zrovna nedávno tady byla jedna dáma z Holandska. Držela
v ruce katalog firmy, který jsme vydali k mezinárodnímu veletrhu v
Norimberku a protože na něm byla i mapa cesty k nám, do Nového Hrádku, tak
se jí držela. Projela půl Evropy a trefila. Lidi mají pořád rádi hezké
věci." Druhý obchod, který s firmou Kovap úzce spolupracuje byl otevřen
teprve nedávno v
Brně a nabízí kompletní sortiment společně s oblíbenou stavebnicí
Merkur.
|