Hračkáři krizi odolávají
Výrobci českých hraček se mohou podívat na čísla z
roku 2009 s menší hrůzou, než čekali. Tržby a zisky šly sice u tradičních
tuzemských výrobců dolů, ale předpokládaný propad o desítky procent se
nekonal. A nadnárodní hráči vyrábějící v Česku dokonce rostli.
Je to zřejmé z upřímných odpovědí českých nejznámějších a největších firem
na trhu.
Kovap
"Obchod
je v letošním roce mírně pod úrovní loňského roku, ale očekávání byla o
něco horší. Vzhledem k dobrému prodeji v posledním čtvrtletí roku 2009
jsem mírný optimista i na příští rok," říká Josef Kulek, šéf výrobního
družstva Kovap, které desítky let vyrábí například slavný plechový traktor
na klíček s funkční převodovkou.
Podle Kulka se v družstvu nejvíce propouštělo už v roce 2008, kdy české
hračkáře trápily ztráty plynoucí ze silného eura, a Kovap tak vstoupil do
"krizového" roku
2009 už částečně připravený.
Plechový traktor na klíček či plechová jezdící beruška patří už desítky
let mezi nejprodávanější hračky výrobního družstva Kovap. V Evropě již
nikdo jiný plechové hračky na této úrovni nedělá. Družstvo v roce 2008
utržilo 25 milionů korun, o dvacet procent méně než v roce 2007. Zároveň
se dostalo do malé ztráty. Letos je podle šéfa Kovapu Josefa Kulka obchod
mírně pod loňskem, ale budou v zisku. "Čekali jsme to horší," uvedl Kulek.
Chemoplast
Podobně
hovoří i další výrobci klasických českých hraček.
"Začátkem roku 2009 jsme čekali propad o dvacet procent, ale ten se
nakonec nepotvrdil. Stagnovali jsme, což považuji za dobrý výsledek," říká
finanční ředitel Vladimír Štefánik z firmy Chemoplast BEC, která vyrábí
stavebnici Cheva.
Podle něj pomohlo stavebnici rozšíření prodejů do řetězce Interspar a
otevření internetového obchodu. "V roce 2010 očekáváme zvýšení tržeb o
patnáct procent," dodává Štefánik.
Merkur
Firma
Radka a Jaromíra Křížových v roce 2008 mírně zvýšila obrat na 27 milionů
korun, zatímco zisk jí poklesl o třetinu na 4,2 milionu. "Krize se
projevila, ale relativně ne tolik. Na dětech se nešetří tolik jako v
jiných oblastech," uvedl Jaromír Kříž, podle nějž tvoří vývoz asi 35
procent prodejů firmy. Merkur začal vyrábět kromě slavné stavebnice vláčky
nebo funkční model parního stroje.
"Děláme všechno, abychom uspěli i v roce 2010, propustili jsme deset
procent lidí, ale mrzí mě, že poslanci nepřijali úsporný rozpočet na
příští rok. Šetřit by se mělo všude, nejen ve výrobě," dodal Kříž.
Moravská ústředna
Družstvo
Moravská ústředna Brno šije hlavně maňásky a plyšové hračky s motivy z
klasických českých večerníčků. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb
firmě loni klesly na 57 milionů korun a vydělala 1,7 milionu čistého.
"Letos bude celkový pokles oproti 2008 asi deset procent a předpokládáme,
že příštím roce 2010 se situace nezhorší," uvedla předsedkyně družstva
Jana Malá.
Nadnárodní hráči v ČR rostli Ještě lépe než malým
tuzemským výrobcům se vedlo nadnárodním značkám, které v Česku vyrábějí.
"Jsme s výrobou asi o tři procenta výše než v
roce 2008. Velcí hračkáři krizi ustáli nečekaně dobře," říká Marcel Hlouš,
šéf poličské výroby německého hračkářského obra Ravensburger. Podle něj
lidé na hračkách pro děti příliš nešetří a výhodou velkých firem je šíře
nabídky. „Nabídka je od jednoho do šedesáti eur, takže nakonec nějakou
hračku koupí každý,“ myslí si Hlouš.
Lego
Ještě
větší růst potvrdilo pro Lego, které vyrábí v Kladně. „Za celý rok
navýšíme náš obrat o více než 25 procent oproti roku 2008,“ uvedl
generální ředitel Lego Trading Josef Jírovský.
Česká továrna světového výrobce nejslavnějších plastových kostiček v roce
2009 navýšila obrat o 25 procent.
"Náš meziroční nárůst je částečně tažen novými kanály distribuce, rozvojem
internetu a silnými promočními aktivitami," uvedl Josef Jírovský,
generální ředitel Lego Trading pro Česko a Slovensko. Podle něj v době
krize nastává příklon zákazníků k prověřeným značkám. Rostou tak hlavně
velcí hráči.
|