Harry Potter, Pokémoni a
Teletubbies - to jsou hlavní trháky ostravských obchodníků s hračkami pro
letošní Vánoce. Jen málo dětí si pod stromečkem přeje vidět něco jiného. V
konkurenci světových filmových a televizních megahvězd se ale už více než
deset let drží klasika českého Večerníčku - Krteček. „Je stále v kurzu a
bude se prodávat vždy. Všechno ostatní jsou jen módní hity, které přeletí.
Krteček tady zůstane,“ řekla pracovnice ostravské firmy, která se zabývá
distribucí hraček. Kreslená postavička krtka a jeho přátel má v dětských
pokojíčcích své místo. Před lety už odolala náporů šmoulů, panenek Barbie
a gumových Supermanů. Boj o dětský úsměv nevzdal ani po nástupu
počítačových her a skládacích koloběžek. „Je všude. Prodávají se
omalovánky, knížky, plyšové hračky a dřevěné kostky. Obchody o něj mají
stále velký zájem.“ Za popularitu Krteček vděčí také televizi. „Oblíbené
jsou všechny starší večerníčkové postavičky. Letos se například nezvykle
zvedl zájem o loutky Spejbla a Hurvínka.“
Podle psychologa Jiřího Šimonka
úspěch Krtečka spočívá v jeho tvaru. „Je příjemný na pohled a připomíná
dětem tělo matky,“ vysvětlil. Podle něj je však naprosto pořádku, že se
objevují nové hračky. „Doba se vyvíjí a s ní i potřeby dětí. Technické
hračky rozvíjejí fantazii a motorické schopnosti dětí,“ řekl. Podle něj by
rodiče neměli potomkům nové moderní hračky zbytečně zakazovat. „Děti je
vidí u svých kamarádů a automaticky je chtějí také. Když jim je budeme
bezdůvodně zakazovat, naruší to vzájemnou důvěru.“ |