Po
loňské rekordní ztrátě firma znovu objevuje půvab svých legendárních
stavebnic.
Ve světě horečně se rozvíjejících technologií a virtuální reality výrobce
legendární stavebnice Lego objevuje půvab zašlých časů.
Loni Lego vykázalo zatím nejhorší výsledky ve své dvaasedmdesátileté
historii a letos se prodejem 400 milionů stavebnic hodlá udržet aspoň na
nule. Rodinná firma z dánského venkovského města Billund, kde za doby
velké hospodářské krize v roce 1932 Ole Kirk Kristiansen začal vyrábět
dřevěné kachničky, se proto rozhodla rekonstruovat své podnikání od
základu, cihlu po cihle.
Vnuk zakladatele a dnešní šéf firmy Kjeld Kristiansen říká, že Lego se
začalo příliš spoléhat na doplňkové výrobky, jako jsou oděvy, videohry a
licenční smlouvy se značkami Disney, Harry Potter a StarWars.
"Musíme si uvědomit, že jsme se příliš vzdálili od toho, na čem naše
společnost stojí - od univerzálního výrobku, který je vždy nadčasový,"
řekl v ojedinělém rozhovoru.
Firma se proto zaměří na výrobu fyzických hraček, doplněných o software a
příběhy k hračkám na internetu. "Fyzická tvořivost se zkombinuje s
tvořivostí na monitoru," říká Kristiansen.
Lego má na co navazovat. Koncem loňského roku vyrobilo celkem už 320
miliard krabic se stavebnicí, jeho čtyři Legolandy v Evropě a Kalifornii
lákají na pět milionů návštěvníků ročně.
Společnost má navíc po celém světě velmi mnoho velmi oddaných fanoušků
všech generací. Ti se scházejí na neoficiálních internetových stránkách
www.lugnet.com,
kde můžete najít jejich leckdy velmi bizarní verze stavebnice od
neškodného Spidermana po velmi svéráznou verzi biblických příběhů.
Firma dnes upíná naděje na "dědečkovský efekt" - klesající porodnost a
bohatší starší generace znamená, že lidé budou děti čím dál víc
rozmazlovat spíše "opravdovými" hračkami než počítačovými hrami.
Kromě změny své strategie chce Lego také snížit náklady o 700 milionů
dánských korun a propustit 500 lidí, aby se po rekordní ztrátě jedné
miliardy dánských korun (asi čtyři miliardy českých korun) v roce 2003
dostalo letos na nulu. Manuálně náročné dekorace a montáž se sice dělají
už v Česku a elektronické součástky vyrábějí v Číně, ale Lego stále
udržuje výrobu také v drahém Dánsku a Švýcarsku.
"Mohli bychom vše dělat v Číně, ale nebylo by to stejně kvalitní, navíc
všechno děláme na automatické lince, takže se to o moc levněji stejně
pořídit nedá," říká Thomas Thomasen ze závodu v Billundu. V dánské továrně
se za hodinu vyrobí 1,6 milionu kousků z plastu zahřátého na konzistenci
pasty na zuby. Doba, jakou trvá vytvarovat jednu kostičku, se od 50. let
nezměnila - 10 sekund.
Na krabicích lega byl v té době teprve čtyřletý Kjel s motýlkem na krku a
jeho sestry Hanne a Gunhild. Ale Lego je stále spíše klučičí záležitostí.
"Strašně rád bych měl více věcí pro děvčata," říká šéf marketingu Mads
Nipper. "Ale teď se musíme soustředit na náš hlavní trh chlapce od tří do
sedmi let."
Některé stavebnice se tak mohou zdát drsnější, ale na druhou stranu Lego
nikdy nevyrábělo realistické zbraně. "Součástí dětství hlavně u chlapců je
souboj dobra a zla. Ale pokud pro děti něco nebude v základech dobré, pak
se do toho nebudeme pouštět," říká Nipper. "Tomu lákadlu nikdy
nepropadneme i přes vážné finanční problémy, v jakých teď jsme," dodává.
I když se stavebnice Lego jen zřídka propaguje jako dánský výrobek, sama
země ji vnímá jako národní poklad. Název firmy, složený z dánských slov
"leg" (hrát si) a "godt" (dobře), vzešel ze zaměstnanecké soutěže v roce
1934, kterou vyhrál majitel.
A rodina si kontrolu nad firmou udržuje dodnes. Na otázku, zda se někdy
Lego změní na veřejně obchodovanou firmu, Kjeld Kristiansen říká: "To
rozhodně neplánujeme. Pro firmu je důležité, aby zůstala v rodinných
rukou."
|