Udělejte si větrník - Udělej sám

 
Úvod
Zprávy a zajímavosti
Veletrhy
Nebezpečné hračky
Udělejte si sami
Obsah - stránky
SHH
Kontakt

Nastavte si nás jako domovskou stránku


LEGO se vrací k tradicím

Po loňské rekordní ztrátě firma znovu objevuje půvab svých legendárních stavebnic.
Ve světě horečně se rozvíjejících technologií a virtuální reality výrobce legendární stavebnice Lego objevuje půvab zašlých časů.
Loni Lego vykázalo zatím nejhorší výsledky ve své dvaasedmdesátileté historii a letos se prodejem 400 milionů stavebnic hodlá udržet aspoň na nule. Rodinná firma z dánského venkovského města Billund, kde za doby velké hospodářské krize v roce 1932 Ole Kirk Kristiansen začal vyrábět dřevěné kachničky, se proto rozhodla rekonstruovat své podnikání od základu, cihlu po cihle.
Vnuk zakladatele a dnešní šéf firmy Kjeld Kristiansen říká, že Lego se začalo příliš spoléhat na doplňkové výrobky, jako jsou oděvy, videohry a licenční smlouvy se značkami Disney, Harry Potter a StarWars.
"Musíme si uvědomit, že jsme se příliš vzdálili od toho, na čem naše společnost stojí - od univerzálního výrobku, který je vždy nadčasový," řekl v ojedinělém rozhovoru.
Firma se proto zaměří na výrobu fyzických hraček, doplněných o software a příběhy k hračkám na internetu. "Fyzická tvořivost se zkombinuje s tvořivostí na monitoru," říká Kristiansen.
Lego má na co navazovat. Koncem loňského roku vyrobilo celkem už 320 miliard krabic se stavebnicí, jeho čtyři Legolandy v Evropě a Kalifornii lákají na pět milionů návštěvníků ročně.
Společnost má navíc po celém světě velmi mnoho velmi oddaných fanoušků všech generací. Ti se scházejí na neoficiálních internetových stránkách www.lugnet.com, kde můžete najít jejich leckdy velmi bizarní verze stavebnice od neškodného Spidermana po velmi svéráznou verzi biblických příběhů.
Firma dnes upíná naděje na "dědečkovský efekt" - klesající porodnost a bohatší starší generace znamená, že lidé budou děti čím dál víc rozmazlovat spíše "opravdovými" hračkami než počítačovými hrami.
Kromě změny své strategie chce Lego také snížit náklady o 700 milionů dánských korun a propustit 500 lidí, aby se po rekordní ztrátě jedné miliardy dánských korun (asi čtyři miliardy českých korun) v roce 2003 dostalo letos na nulu. Manuálně náročné dekorace a montáž se sice dělají už v Česku a elektronické součástky vyrábějí v Číně, ale Lego stále udržuje výrobu také v drahém Dánsku a Švýcarsku.
"Mohli bychom vše dělat v Číně, ale nebylo by to stejně kvalitní, navíc všechno děláme na automatické lince, takže se to o moc levněji stejně pořídit nedá," říká Thomas Thomasen ze závodu v Billundu. V dánské továrně se za hodinu vyrobí 1,6 milionu kousků z plastu zahřátého na konzistenci pasty na zuby. Doba, jakou trvá vytvarovat jednu kostičku, se od 50. let nezměnila - 10 sekund.
Na krabicích lega byl v té době teprve čtyřletý Kjel s motýlkem na krku a jeho sestry Hanne a Gunhild. Ale Lego je stále spíše klučičí záležitostí. "Strašně rád bych měl více věcí pro děvčata," říká šéf marketingu Mads Nipper. "Ale teď se musíme soustředit na náš hlavní trh chlapce od tří do sedmi let."
Některé stavebnice se tak mohou zdát drsnější, ale na druhou stranu Lego nikdy nevyrábělo realistické zbraně. "Součástí dětství hlavně u chlapců je souboj dobra a zla. Ale pokud pro děti něco nebude v základech dobré, pak se do toho nebudeme pouštět," říká Nipper. "Tomu lákadlu nikdy nepropadneme i přes vážné finanční problémy, v jakých teď jsme," dodává.
I když se stavebnice Lego jen zřídka propaguje jako dánský výrobek, sama země ji vnímá jako národní poklad. Název firmy, složený z dánských slov "leg" (hrát si) a "godt" (dobře), vzešel ze zaměstnanecké soutěže v roce 1934, kterou vyhrál majitel.
A rodina si kontrolu nad firmou udržuje dodnes. Na otázku, zda se někdy Lego změní na veřejně obchodovanou firmu, Kjeld Kristiansen říká: "To rozhodně neplánujeme. Pro firmu je důležité, aby zůstala v rodinných rukou."

 
TOPlist





 

 Webmaster