LEGOLAND - prodá se?
Dánský
výrobce dětských stavebnic Lego se v poslední době potýká s finančními
problémy. Hledá proto kupce pro své čtyři zábavní parky Legoland, které
jsou sice oblíbené, ale ztrátové.
Firma Lego loni zaznamenala celkově jednou tak větší čistou ztrátu než o
rok dříve. Její výše dosáhla úrovně 328 milionů dolarů.
Také
celkové tržby firmy klesly z 1,4 na 1,3 miliardy dolarů. A snižují se i
tržby z prodeje hraček - z 1,25 na 1,16 miliardy dolarů. Zástupci firmy
Lego to přičítají hlavně zostřujícímu se cenovému boji na světových
trzích. Navíc říkají, že polovinu ze sedmiprocentního poklesu tržeb z
prodeje hraček má na svědomí klesající kurz amerického dolaru.
Čtvrtý největší výrobce hraček na světě po firmách Mattel, Hasbro a Bandai,
který ovládají a řídí potomci jeho zakladatele Ole Kirka Kristiansena,
uvedl, že plánovaný prodej je "dobrým krokem správným směrem". Má snížit
náklady a ukončit část ztrátových aktivit.
"Nyní jednáme s potenciálními kupci a celý proces prodeje by měl být
dokončen do léta," dodal pro zpravodajství BBCNews finanční ředitel firmy
Jesper Ovesen.
Společnost Lego v tiskovém prohlášení dále uvedla, že v roce 2005 se z ní
stane "firma sice o něco štíhlejší, ale zároveň finančně silnější a se
zdravější strukturou. To by jí mělo umožnit být lépe připravena na
pomalejší růst hračkářského sektoru."
  
Není nad stavebnice
Svou budoucnost Lego vidí opět hlavně na poli klasických stavebnic.
Poslední velký úspěch, který měla mimo tento sektor, jsou příjmy z
licenčních dohod souvisících s filmovými trháky, jako byly Hvězdné války
nebo filmy o Harrym Potterovi.
Společnost
Lego se proslavila právě svými stavebnicemi a kostičkami. V posledních
letech se však snažila dále rozšířit své aktivity, zejména kvůli tomu, že
na trhu hraček ve světě dochází z hlediska zavedených výrobců ke stagnaci.
Jednak je většina vyspělých zemí zaplavena levnými hračkami z Asie, jednak
hračkám vyrostla konkurence například v počítačových hrách.
Společnost Lego se proto snažila prosadit i v jiných oblastech včetně
počítačových her, ale také v oblasti dalších výrobků pro děti, pomůcek na
táboření, a dokonce i bot.
První Legoland firma otevřela nedaleko Kodaně již v roce 1968. Jeho
branami prošlo okolo 36 milionů lidí, přičemž ročně jich do tohoto
zábavního parku zavítá 1,7 milionu. Kodaňský park se zaměřuje na sedm
tematických oblastí a na jeho atrakce v podobě rytířů, pirátů, kovbojů a
dalších postav bylo použito 50 milionů kostiček Lego.
Další Legolandy vznikly později: v roce 1996 u Londýna, v roce 1999 v
Kalifornii a v roce 2002 v Günzburgu v jižním Německu. |