Je sice víc slov, při jejichž vyslovení hned reagujeme a spojujeme si je s
určitou zemí, ale "matrjoška" patří mezi nejjednoznačnější a
nejvýmluvnější.
Když řekneme matrjoška, jen málokomu se totiž nevybaví Rusko. Přitom jeden
z nejpopulárnějších symbolů země je vlastně velmi mladý, i když se nám
zdá, že Rusko a matrjoška v několika vrstvách rozebíratelná dřevěná
panenka - k sobě patří od pradávna...
Žádná letitá historie, ale pouhých něco málo víc než 110 let. To je věk
ruské matrjošky, která přišla na svět někdy po roce 1890. Předobrazem jí
byla figurka plešatého buddhistického mudrce, kterou do Ruska přivezli
před koncem devatenáctého století z japonského ostrova Honšú, a který se
jmenoval Fukuruma. Největší dřevěný Fukuruma v sobě skrýval šest dalších
postaviček pěkně naskládaných jednu do druhé až po nejmenší, která už není
dutá, ale celá ze dřeva. Tohoto předchůdce ruské matrjošky dnes ochraňuje
Uměleckopedagogické muzeum hraček v Sergijev Posadu, necelých osmdesát
kilometrů od Moskvy. Fukuruma sice přijel do Ruska z Japonska, ale i
samotní Japonci tvrdí, že první podobnou dřevěnou skládanou figurku
vysoustruhoval neznámý ruský mnich. Ať už to bylo jakkoli, nápadu se ujala
podnikavá kupecká rodina Mamontovových, která vedle dalších aktivit
provozovala i dílnu pod názvem Výchova dětí spojenou s prodejnou. Tam
vznikaly a poté se prodávaly také nejrůznější hračky včetně etnografických
panenek oblečených do krojů různých regionů. A aby měli řemeslníci co
nejširší inspiraci, přivezli jim do Ruska občas hračky z různých zemí
světa, včetně tehdy módních krajů Východu. Nu a tak se dostal do Ruska i
Fukuruma.
Po něm se ale už objevila konečně ruská matrjoška. Název dostala prostou
proměnou v té době nejrozšířenějšího ženského jména Matrjona, Matrjoša,
jehož základem je slovo matka. V Rusku ho začaly obecně používat jako
označení pro dřevěnou soustruženou figurku a ta se pak stává obrazem
mateřství a plodnosti - hlavně mnohočetností dalších postaviček v útrobách
největší panenky. Dokládala to i první zachovaná a popisovaná ruská
matrjoška skládající se z osmi figurek.
Nepříhodnějším materiálem k výrobě tradiční ruské matrjošky je lipové
dřevo. Prověřily to roky zkušeností starých mistrů, kteří vyzkoušeli také
dřevo břízy, olše i osiky. Na začátku cesty k matrjošce je výběr dřeva a
jeho těžba časně zjara, nečastěji v dubnu. Kusy dřeva se čistí, ale
nezbavují se kůry úplně, aby při sušení nepopraskaly. Suší se přinejmenším
dva roky a kusy pro soustružení vybírají nejzkušenější řemeslníci. Samotné
soustružení je soubor patnácti různých operací, při nichž se zpravidla
nejprve "vyloupne" ta nejmenší ze všech panenek, která se už dál neotvírá.
Soustružení dalších panenek, které do sebe zapadají, je o něco složitější
a je potřeba mít ten správný "grif", při kterém se nejdřív soustruží
spodní část panenky. Mimochodem v počátcích existence matrjošky byli právě
soustružníci považováni za hlavní tvůrce dřevěné skládačky. Po pečlivém
obroušení se na povrch panenek nanáší škrobový maz k dokonalému vyhlazení
a také proto, aby později barvy nestékaly. První ruské matrjošky měly
kontury kresby vypálené a zbytek ploch přikryla barva kvaš a lak.
Matrjošky takto vznikaly v moskevské dílně Výchova dětí až do konce
devadesátých let devatenáctého století. Poté se jejich výroba přesunula do
dávného centra výroby ruských hraček, do Sergijev Posadu. Kolem tohoto
střediska ruského pravoslaví se v mnoha vesnicích rozvíjela řemesla včetně
výroby dřevěných hraček ve stylu, který mívá souhrnný název "trojický". Do
Sergijev Posadu jezdili pro hračky i dětem rodin ruských carů. Matrjoška
symbol ruského lidového umění a mistrovství řemeslníků - spatřila světlo
světa v době ekonomického a kulturního rozvoje Ruska, a tak bylo jasné, že
brzy přeskočí jeho hranice a začne dobývat Evropu a svět.
Cestu do světa ruským matrjoškám otevřela Světová výstava v Paříži roku
1900. Medaile pro matrjošku přinesla i první zakázky z různých zemí a tak
dílny v Sergijev Posadu měly o práci postaráno. Přijel tam pracovat z
Moskvy i Vasilij Zvězdočkin, který vysoustruhoval první známou ruskou
matrjošku - onu dívčinu v šátku s kohoutem v podpaží. Ta v sobě schovávala
postupně sedm dalších figurek. Podle ruských odborníků se střídala vždy
dívka s chlapcem a každá figurka byla jiná. Styl prvních ruských matrjošek
určovaly právě mistři hračkáři v Sergijev Posadu a byl to styl s
realistickým nádechem zobrazení postav na dřevě. Vedle dívek se šátky to
byly ale i postavy s květinami nebo v zimních kožíšcích. Byla tu už také
matrjoška stařík s vousy nebo ženich i s nevěstou. Mezi postavy na
matrjoškách se stále častěji dostávali i muži. To umožnilo, že hračkáři a
především malíři matrjošek začali hledat více inspirace i v historii. V
roce 1909 se pak objevila série matrjošek ke stému výročí narození N. V.
Gogola, která zobrazovala témata jeho děl. O pár let později při výročí
roku 1812 je na světě matrjoška Kutuzov i Napoleon. Takže současný trend,
kdy malíři ruských matrjošek okamžitě reagují i na poslední politické nebo
kulturní události ve světě a není pro ně problém k premiéře filmů s Harry
Potterem zaplavit stánky Moskvy jeho matrjoškou, není ničím novým. Při
experimentech se už v počátku minulého století hračkáři pokoušeli
nabídnout vedle různých motivů, včetně pohádkových, i motivy z děl Puškina
a dalších mistrů i různé modifikace tvarů. Matrjošky s kuželovitým
zaoblením nebo budící dojem zvonu ale moc zájemců nelákaly. Tradiční tvary
s poměrem, který se ustálil na vzorci 1 : 2 ve vztahu výšky a šířky
figurek, jen s nepatrnými odlišnostmi dílenského zpracování, vítězí
dodnes. A nejen v Rusku. Čtyři roky po vzpomínané Světové výstavě v Paříži
už byl ve francouzské metropoli první speciální obchod, odkud ruští
hračkáři dostali zakázku například na sérii matrjošek s vyobrazením
bojarů. V roce 1911 pracovaly dílny v Sergijev Posadu a okolí pro
zákazníky ve čtrnácti státech. A už se objevily i první napodobeniny,
protože úspěch ruských matrjošek lákal podnikatele i podnikavce třeba k
jejich výrobě právě ve Francii nebo v Německu.
První
matrjoška, jak jsme si připomínali, byla z osmi figurek. Obvykle se počet
rozebíratelných hraček pohyboval od dvou do čtyřiadvaceti kusů, ale
nejpopulárnější u zákazníků byly matrjošky tří-, osmi a dvanáctidílné. O
nejrůznější zvláštnosti ale ani v tomto směru nouze nebyla a není. Už pro
petrohradskou výstavu v roce 1913 vysoustruhoval jeden z ruských
řemeslníků matrjošku, která v sobě skrývala doslova armádu dalších
sedmačtyřiceti figurek. Pracovnice moskevského muzea Oxana Makoveckaja
tvrdí, že nejobjemnější matrjoška v Rusku čítá sedmdesát dřevěných
postaviček, takže po jejich jednotlivém rozestavení už málem stůl nestačí.
Ale ukázalo se, že ani to není rekord.
Různorodá je i tvář matrjošek. Na něm se třeba do značné míry podílel i
vliv dílen malířů ikon, kteří vnesli do malby matrjošek nové prvky.
Například jedna z nejznámějších dílen v Sergijev Posadu byla původně
dílnou malířů ikon. Vedle prosté malby, která se liší barevností, sytostí
barev, množstvím vypalovaných detailů i doplňky řezby, protože některé
matrjošky mají i reliéfní povrch, jsou tu i rozdíly tvarové. Některé
matrjošky jsou kulatější, jiné štíhlejší, pro jiné regiony jsou typické
jakési malé podstavečky pod figurkami. Dalším centrem je například oblast
Nižního Novgorodu a v ní městečko Semjonov. Odtud i přímo název
semjonovská matrjoška. A v Semjonovu se také zrodila zatím pravděpodobně
rekordní matrjoška, protože dílny tohoto kraje jsou pověstné právě tím, že
tu řezbáři dělají co největší počet rozkládacích figurek v jedné. Ta
největší pak prý čítá 72 postavičky, je vysoká metr a průměr má půl metru.
Mimochodem Semjonov a okolí je dnes největším producentem matrjošek v
Rusku a jeho malíři používají anilinové barvy.
Profesí vystřídala ruská matrjoška asi tolik, kolik jich vůbec existuje.
Někdy jsou k vidění i velice exotické kombinace, a tak si klidně můžete
koupit ve stáncích ruského hlavního města i matrjošku hráče amerického
fotbalu, basketbalistu, hokejistu NHL včetně Jaromíra Jágra, sérii
sovětských a ruských prezidentů a dalších vládců až po maličkého Stalina
pěkně "ponořenou" do toho posledního - Vladimíra Putina nebo prezidentů
amerických. Charakteristické pro období posledních let je, že se stále víc
prosazují tzv. autorské matrjošky. Přišlo to společně s gorbačovskou
perestrojkou a nebývalým zájmem o tuto zemi ve světě. Vedle módy a dalších
ruských prvků se tak zvýšil i hlad po matrjoškách. A tak tu byl další
vzestup jejich výroby, do kterého se začali zapojovat i nejlepší
řemeslníci a malíři. Poněkud typizovanou matrjošku sovětských let střídají
nejrůznější originality. Nemám teď na mysli ony módní výstřelky v podobě
hrdinů populárních filmů atd., ale složité malby vracející se do ruské
historie, k ruským tradicím, pokladům děl různých spisovatelů a podobně.
Také historie a obrazy carské rodiny jsou pro malíře matrjošek výzvou i
tématem zároveň.
Ruská matrjoška je nejen symbolem pro tuto zemi, suvenýrem a
charakteristickou drobností, která spojuje zadumanou a složitou zvláštní
ruskou duši, ale je i obrazem a odrazem historie i současnosti Ruska. Na
jejím vývoji, tvarech i malbách můžeme mapovat život Ruska, jeho zvyky,
kroje, tradice, boje, prohry i vítězství. Ale také národnosti a podobně a
tak jsou v muzeích i matrjošky cikánka, Armén nebo rodina z Pobaltí nebo i
Gorbi, tolik populární suvenýr let perestrojky, či Bill Clinton, kterou tu
speciálně objednávali u místních umělců k inauguraci tehdejšího amerického
prezidenta. Matrjošku si z Ruska můžete odvézt jako skleněnou nádobu na
vodku, mimochodem nedávno zabavenou jako kontraband pašeráků na hranicích
v tisících kusech. Matrjoška je i název pro skládací nábytek a nejnověji i
pro mobilní telefon, který se jako matrjoška otevírá. O tom, že pro děti
je to pořád velice dobrá a zajímavá hračka a také prostředek pro cvičení
prstů a představivosti, není pochyb. Neztrácí význam ani v době
supermoderních hraček a počítačů. Asi ne náhodnou mají děti rády i
matrjošky jen čistě dřevěné, nenamalované, protože si je vykrášlí podle
fantazie. A ruská matrjoška se hodí dokonce i coby příměr pro kariéru
politiků, kteří bývají na počátku hodně velicí a na konci občas i tak malí
jako ta poslední figurka v dřevěné skládance soustružených postaviček.
Matrjoška, to je Rusko tak jako medvěd, zima, nebo vodka...
Velký výběr
matrjošek si můžete prohlédnout a případně zakoupit
zde
|