Filmový merchandising se stává v České republice čím
dál zajímavějším byznysem. Svědčí o tom i příklad hračkářské firmy EPEE,
která první licence začala nakupovat na konci 90. let a nyní již expanduje
do Polska. "Zájem o merchandising roste. Souvisí to i s tím, že se rodí
méně dětí. Rodiče si pak mohou dovolit dražší hračky," říká manažerka EPEE
Eva Žáková.
٭Podle
čeho si vybíráte licence k filmovému merchandisingu do vašeho výrobního
programu?
٭Na
českém trhu v zásadě žádné relevantní informace nejsou, proto se musíme
spoléhat na informace ze zahraničí. Informují nás naši dodavatelé, kteří
tyto produkty vyrábějí, popřípadě vlastní příslušné licence. To platí v
případě firmy Toy Biz,
která vyrábí figurky Spider-Mana a současně patří do impéria společnosti
Marvel. Kromě toho jezdíme na veletrhy a odebíráme odborná periodika.
٭Co
rozhoduje o úspěchu merchandisingu?
٭Musí
být spojen s filmem, který je známý. Hodně rozhoduje marketinková podpora
a účast dalších partnerů, jako například řetězce rychlého občerstvení nebo
výrobce potravin. Synergický efekt všech těchto aktivit je hodně důležitý.
Ke zvýšení zájmu také přispívá nadabování konkrétního snímku, jako se to
projevilo u Shreka.
٭Jak
se v Česku vyvíjí zájem o merchandising?
٭Obliba
merchandisingu k televizním seriálům, knížkám a filmům roste. Ve světě se
z celkového množství zboží prodá osmdesát procent značkových produktů,
spojených s nějakou licencí. V Česku žádná oficiální statistika
neexistuje, podle našeho odhadu je podíl licenčního zboží okolo třiceti
procent. Od roku 1999, kdy byla EPEE založena, zaznamenáváme neustálý růst
zisku a obratu.
٭Jak
velký podíl vašich produktů zaujímá merchandising?
٭Vždy
záleží na tom, co přijde do kin. Letošní podíl je docela vysoký vzhledem k
tomu, že jsme získali licenci na Pána prstenů, Harryho Pottera a Spider-Mana.
V případě koncového spotřebitele však více než film fungují televizní
seriály. Pokud by Spider-Man šel v televizi jako seriál, prodeje by
okamžitě narostly.
٭Proč
se tedy zatím prodává více filmového merchandisingu?
٭Všechny
televize podle našeho názoru zanedbávají segment dětského diváka. Česká
televize se soustřeďuje na domácí produkci, u které je výroba
merchandisingu poněkud složitější. Nova vysílá pouze Pokémony a seriál
Teletubbies, se kterým ale přišla pozdě. Na trhu už je totiž množství
nelegálních kopií oficiálních produktů. Prima se nespecializuje na děti
vůbec. V současné době čekáme na seriál, který by byl průlomový. Například
zájem o loňský hit - postavičky Beyblades - velmi rychle vyprchal.
٭Snažíte
se své aktivity s televizemi nějak koordinovat?
٭My
jim dodáváme informace, popřípadě i nějaké televizní seriály nabízíme.
Problémem je však přístup televizí. V České televizi trvá rozhodování
velmi dlouho a Nova se soustřeďuje na pořady typu SuperStar.
Prodejci filmových merchandisingových licencí v České republice odhadli
nárůst trhu během posledních čtyř let na stovky procent. Dnes se jeho
objem pohybuje v desetimiliónech korun.
Spider-Man,
Shrek, Hulk, Harry Potter, družina Prstenu nebo malý Nemo - v poslední
době se v kinech objevuje čím dál více nadpřirozených filmových hrdinů.
Nad přívalem pohádek a fantasy snímků však nejásají pouze děti a dospělí
romantikové, ale rovněž výrobci hraček, oblečení nebo potravin.
Díky enormním obchodním možnostem pohádkových postav nabral český
merchandisingový trh raketové tempo, které k tomuto segmentu láká čím dál
více firem z nejrůznějších odvětví - hračkářství, papírenství nebo výroby
školních potřeb.
"Hrdinové z fantasy, komiksových nebo animovaných předloh skýtají mnohem
širší program, který lze využít v rámci prodeje licencí," vysvětluje
ředitelka společnosti Plus Licens Andrea Skotnicová. Názorně to vyplývá
při porovnání merchandisingového potenciálu Spider-Mana a malíře Jacka
Dawsona, kterého v megahitu Titanic ztvárnil herec Leonardo DiCaprio.
Zatímco
pavoučího hrdinu je možné podle Skotnicové použít na širokém spektru
výrobků od módního oblečení přes hračky, mražené krémy nebo potraviny,
postava DiCapria se v tomto případě spokojila s fotografiemi, které bylo
možné použít pouze na vybraných produktech. "S typem výrobku musí totiž
souhlasit i samotný herec," upozorňuje Skotnicová.
K boomu přispívá nejen velký počet sérií, ale rovněž postup distribučních
firem, které si neváhají připlatit za kvalitní dabing. "V takovém případě
jdou prodeje nahoru," řekla manažerka hračkářské firmy EPEE Eva Žáková.
Na merchandisingovém trhu je vlna animovaných snímků a fantasy filmů hned
znát.
"Ještě v roce 2000 jsme prodali tři licence, v letošním roce je to již 12
licencí," podotkla Skotnicová. Cena licence se přitom pohybuje od 300
tisíc korun výše. Objem tržeb výrobců, kteří vlastní licence od Plus
Licens, se pak podle jejích slov pohybuje mezi 20 až 30 milióny korun,
zatímco před čtyřmi roky to byl pouhý milión.
"Zaznamenáváme zvýšený zájem o licence, často se jedná už i o budoucích
filmech. Nárůst objemu prodejů se pohybuje kolem trojnásobku, tento údaj
je však v rámci našeho portfolia značně zkreslen trilogií Pán prstenů,
která zaznamenala velký úspěch," potvrdil Petr Litoš ze společnosti
Eastern European Merchandising Corporation (EEMC).
Zvýšený zájem o produkty s tematikou známých filmových postav pak k
merchandisingu láká čím dál více firem.
"Vážných zájemců jsou řádově desítky, jejich počet neustále roste," uvedl
Litoš. Ke změnám dochází hlavně odvětvově - tričkařská firma již není
žádná, stabilně roste hračkářský sektor, počet výrobců školních potřeb
nebo papírenského zboží.
Nárůst merchandisingových prodejů se netýká pouze České republiky, ale i
většiny postkomunistických zemí.
"Země střední a východní Evropy dosáhly na kontinentu po Německu druhých
nejvyšších merchandisingových tržeb. Nejvýraznějším dílem přispělo Polsko,
ale i Česká republika si vedla nad očekávání dobře," potvrdil Litoš.
Boom
merchandisingových výrobků by měl díky dalšímu přísunu pohádkových příběhů
pokračovat i v následujících letech. Na podzim se na plátnech kin objeví
snímek Alien versus Predator, příští rok pak čtvrté pokračování Harryho
Potera, film Catwoman, nový díl Batmana nebo další zpracování King-Konga.
Velké zisky si studia slibují i od připravovaných fantasy trilogií -
Eragon, Inkheart nebo His Dark Materials. |