Udělejte si větrník - Udělej sám

 
Úvod
Zprávy a zajímavosti
Veletrhy
Nebezpečné hračky
Udělejte si sami
Obsah - stránky
SHH
Kontakt

Nastavte si nás jako domovskou stránku


Merchandising v České republice

Filmový merchandising se stává v České republice čím dál zajímavějším byznysem. Svědčí o tom i příklad hračkářské firmy EPEE, která první licence začala nakupovat na konci 90. let a nyní již expanduje do Polska. "Zájem o merchandising roste. Souvisí to i s tím, že se rodí méně dětí. Rodiče si pak mohou dovolit dražší hračky," říká manažerka EPEE Eva Žáková.
٭Podle čeho si vybíráte licence k filmovému merchandisingu do vašeho výrobního programu?
٭Na českém trhu v zásadě žádné relevantní informace nejsou, proto se musíme spoléhat na informace ze zahraničí. Informují nás naši dodavatelé, kteří tyto produkty vyrábějí, popřípadě vlastní příslušné licence. To platí v případě firmy Toy Biz, která vyrábí figurky Spider-Mana a současně patří do impéria společnosti Marvel. Kromě toho jezdíme na veletrhy a odebíráme odborná periodika.
٭Co rozhoduje o úspěchu merchandisingu?
٭Musí být spojen s filmem, který je známý. Hodně rozhoduje marketinková podpora a účast dalších partnerů, jako například řetězce rychlého občerstvení nebo výrobce potravin. Synergický efekt všech těchto aktivit je hodně důležitý. Ke zvýšení zájmu také přispívá nadabování konkrétního snímku, jako se to projevilo u Shreka.
٭Jak se v Česku vyvíjí zájem o merchandising?
٭Obliba merchandisingu k televizním seriálům, knížkám a filmům roste. Ve světě se z celkového množství zboží prodá osmdesát procent značkových produktů, spojených s nějakou licencí. V Česku žádná oficiální statistika neexistuje, podle našeho odhadu je podíl licenčního zboží okolo třiceti procent. Od roku 1999, kdy byla EPEE založena, zaznamenáváme neustálý růst zisku a obratu.
٭Jak velký podíl vašich produktů zaujímá merchandising?
٭Vždy záleží na tom, co přijde do kin. Letošní podíl je docela vysoký vzhledem k tomu, že jsme získali licenci na Pána prstenů, Harryho Pottera a Spider-Mana. V případě koncového spotřebitele však více než film fungují televizní seriály. Pokud by Spider-Man šel v televizi jako seriál, prodeje by okamžitě narostly.
٭Proč se tedy zatím prodává více filmového merchandisingu?
٭Všechny televize podle našeho názoru zanedbávají segment dětského diváka. Česká televize se soustřeďuje na domácí produkci, u které je výroba merchandisingu poněkud složitější. Nova vysílá pouze Pokémony a seriál Teletubbies, se kterým ale přišla pozdě. Na trhu už je totiž množství nelegálních kopií oficiálních produktů. Prima se nespecializuje na děti vůbec. V současné době čekáme na seriál, který by byl průlomový. Například zájem o loňský hit - postavičky Beyblades - velmi rychle vyprchal.
٭Snažíte se své aktivity s televizemi nějak koordinovat?
٭My jim dodáváme informace, popřípadě i nějaké televizní seriály nabízíme. Problémem je však přístup televizí. V České televizi trvá rozhodování velmi dlouho a Nova se soustřeďuje na pořady typu SuperStar.
Prodejci filmových merchandisingových licencí v České republice odhadli nárůst trhu během posledních čtyř let na stovky procent. Dnes se jeho objem pohybuje v desetimiliónech korun.
Spider-Man, Shrek, Hulk, Harry Potter, družina Prstenu nebo malý Nemo - v poslední době se v kinech objevuje čím dál více nadpřirozených filmových hrdinů. Nad přívalem pohádek a fantasy snímků však nejásají pouze děti a dospělí romantikové, ale rovněž výrobci hraček, oblečení nebo potravin.
Díky enormním obchodním možnostem pohádkových postav nabral český merchandisingový trh raketové tempo, které k tomuto segmentu láká čím dál více firem z nejrůznějších odvětví - hračkářství, papírenství nebo výroby školních potřeb.
"Hrdinové z fantasy, komiksových nebo animovaných předloh skýtají mnohem širší program, který lze využít v rámci prodeje licencí," vysvětluje ředitelka společnosti Plus Licens Andrea Skotnicová. Názorně to vyplývá při porovnání merchandisingového potenciálu Spider-Mana a malíře Jacka Dawsona, kterého v megahitu Titanic ztvárnil herec Leonardo DiCaprio.
Zatímco pavoučího hrdinu je možné podle Skotnicové použít na širokém spektru výrobků od módního oblečení přes hračky, mražené krémy nebo potraviny, postava DiCapria se v tomto případě spokojila s fotografiemi, které bylo možné použít pouze na vybraných produktech. "S typem výrobku musí totiž souhlasit i samotný herec," upozorňuje Skotnicová.
K boomu přispívá nejen velký počet sérií, ale rovněž postup distribučních firem, které si neváhají připlatit za kvalitní dabing. "V takovém případě jdou prodeje nahoru," řekla manažerka hračkářské firmy EPEE Eva Žáková.
Na merchandisingovém trhu je vlna animovaných snímků a fantasy filmů hned znát.
"Ještě v roce 2000 jsme prodali tři licence, v letošním roce je to již 12 licencí," podotkla Skotnicová. Cena licence se přitom pohybuje od 300 tisíc korun výše. Objem tržeb výrobců, kteří vlastní licence od Plus Licens, se pak podle jejích slov pohybuje mezi 20 až 30 milióny korun, zatímco před čtyřmi roky to byl pouhý milión.
"Zaznamenáváme zvýšený zájem o licence, často se jedná už i o budoucích filmech. Nárůst objemu prodejů se pohybuje kolem trojnásobku, tento údaj je však v rámci našeho portfolia značně zkreslen trilogií Pán prstenů, která zaznamenala velký úspěch," potvrdil Petr Litoš ze společnosti Eastern European Merchandising Corporation (EEMC).
Zvýšený zájem o produkty s tematikou známých filmových postav pak k merchandisingu láká čím dál více firem.
"Vážných zájemců jsou řádově desítky, jejich počet neustále roste," uvedl Litoš. Ke změnám dochází hlavně odvětvově - tričkařská firma již není žádná, stabilně roste hračkářský sektor, počet výrobců školních potřeb nebo papírenského zboží.
Nárůst merchandisingových prodejů se netýká pouze České republiky, ale i většiny postkomunistických zemí.
"Země střední a východní Evropy dosáhly na kontinentu po Německu druhých nejvyšších merchandisingových tržeb. Nejvýraznějším dílem přispělo Polsko, ale i Česká republika si vedla nad očekávání dobře," potvrdil Litoš.
Boom merchandisingových výrobků by měl díky dalšímu přísunu pohádkových příběhů pokračovat i v následujících letech. Na podzim se na plátnech kin objeví snímek Alien versus Predator, příští rok pak čtvrté pokračování Harryho Potera, film Catwoman, nový díl Batmana nebo další zpracování King-Konga. Velké zisky si studia slibují i od připravovaných fantasy trilogií - Eragon, Inkheart nebo His Dark Materials.

 

TOPlist





 

 Webmaster