Snad každý, když uslyší slovo MERKUR, si vzpomene na
planetu naší sluneční soustavy, ale většina snad i na nejznámější českou
hračku stejného názvu. Merkur je názvem vláčků a kovové stavebnice, která
vznikla počátkem minulého století v Polici nad Metují.
Počátky
jsou datovány k roku 1920, kdy pan Jaroslav Vancl založil firmu Inventor.
Ještě před založením si nechal pan Vancl patentovat originální konstrukci
dětské kovové stavebnice pod názvem Inventor. Dnes již těžko zjistíme, zda
to byla jeho myšlenka nebo zda byl inspirován vzorem jiné stavebnice.
Původně byly kovové díly stavebnice Inventor navzájem spojovány kovovými
háčky, podobný systém, jaký se dnes používá u stavebního lešení „haki“.
Kovová stavebnice pod názvem Inventor nepřežila, přesto se tento název v
Polici užívá a zlidověl.
V
roce 1925 přechází výrobce na nový systém, který se zachoval v nezměněné
podobě až dodnes. Kovové části stavebnice jsou již spojovány šroubky a
matičkami velikosti M3,5. Tímto krokem se stavebnice velmi přiblížila
reálnému konstruování a umožnila tak větší možnosti pro hru a tvořivou
práci dětí. S přechodem na nový systém byla pro stavebnici registrována
nová ochranná známka - Merkur, pod kterou byla prodávána. První řada
stavebnic zaujímala rozpětí od č. 1 do č. 3. Na přelomu třicátých a
čtyřicátých let minulého století se řada stavebnic rozrůstala až po velkou
stavebnici č. 7. Nastal boom stavebnic MERKUR. V té době vznikla dnes už
zapomenutá stavebnice budov METROPOL a doplňující stavebnice POPULAR, kde
byly použity zcela nové dílce. V roce 1933 se začala vyrábět stavebnice s
možností stavby některých elektrických modelů MERKU R ELEKTRUS. Vývoj
pokračoval až do počátku druhé světové války již jen drobnými úpravami
krabic, návodů a součástek.
Kolem
roku 1930 začal vývoj plechových elektrických vláčků MERKUR. Původně byla
železniční vozidla koncipována jako doplněk ke stavebnici Merkur, vyráběly
se ve formě stavebnicových dílů, které se spojovaly šroubky a matičkami.
Zvolena byla tehdy v Evropě rozšířená velikost „O“. Protože na trhu byly
požadovány výrobky již smontované, byla urychleně vyvinuta samostatná
výroba vláčků. Hlavním konstruktérem byl pan František Jirman, zeť pana
Vancla. Předlohou pro první lokomotivu byla tehdy velmi populární
rychlíková lokomotiva Mikádo. Ve skromných podmínkách byl model značně
zjednodušen. K lokomotivě byly dodávány dvounápravové vozy služební,
osobní a nákladní. Ukázalo se, že i tento zjednodušený model se na trhu
velmi dobře ujal a proto konstruktér F. Jirman v roce 1935 navrhl již
vetší typ rychlíkové lokomotivy o uspořádání náprav 1C1, která byla oproti
skutečnosti zkrácena pouze o jednu nápravu na předním podvozku. Lokomotiva
byla doplněna tendrem a společně s čtyřnápravovými podvozkovými vozy
tvořila velmi zdařilou rychlíkovou soupravu. To byl i začátek úspěchu
vláčků Merkur, které se později staly nejrozšířenějším a nejoblíbenějším
typem elektrických vláčků u nás. V roce 1940 byla výroba zastavena v
souvislosti s válečným nedostatkem barevných kovů. V té době byla vyrobena
limitovaná série vozů s dvojjazyčným protektorátním označením ČMD/BMB.
Výroba
byla obnovena po válce v roce 1947. Postupně byl sortiment doplněn o nové
typy vozů jako např. plošinový, klanicový, otevřený a zavřený nákladní,
cisternový a chladící. V posledním období byla nahrazena původní parní
lokomotiva zkrácenou verzí v uspořádání B1 ve světle modré barvě. Změna
nastala po znárodnění, které postihlo ve své druhé vlně také střední a
malé výrobce a živnostníky. Počátkem 50. let byla zrušena soukromá firma
pana Vancla a výroba se stala roku 1953 součástí Okresního kombinátu v
Broumově. Až v únoru roku 1955 byla podána nová žádost k registraci
ochranné známky MERKUR na stavebnici a vláčky s kolejnicemi a
transformátorem. Výroba stavebnice pokračovala v takřka celém předválečném
sortimentu. Výroba vláčků MERKUR byla definitivně zastavena v roce 1968. V
dalších letech byly bohužel zlikvidovány nástroje na výrobu vláčků.
Stavebnice MERKUR byla od 60. let Kovopodnikem Broumov exportována přes
Pragoexport do celé Evropy. Velice zajímavé bylo, že v angličtině byla
stavebnice v návodu označována jako systém meccano. Původní význam tohoto
slova v angličtině byl „stavebnice“ tento název byl v devadesátých letech
zpochybněn právě firmou MECCANO, která se dožadovala u mezinárodního soudu
v Haagu odškodnění. K soudnímu sporu nedošlo z důvodu zániku Kovopodniku a
Komebu. Došlo k další změně v číslování stavebnic a vznikly tak stavebnice
M310, M320, M330 a M340.
Po roce 1989 dochází k privatizaci Kovopodniku v Broumově. Bývalými
zaměstnanci byl vypracován privatizační projekt a založena firma Komeb. Ta
nějaký čas setrvačností pokračovala ve výrobě stavebnic MERKUR, ale již v
roce 1993 byla u konce s dechem.
Další kapitolou historie firmy se stal vstup Ing. Jaromíra Kříže. Začínal
podnikat v kovovýrobě v objektu, který získal restitucí po svém dědovi. Z
původního záměru odkoupit několik strojů z likvidované firmy Komeb nakonec
vznikla myšlenka pronajmout si podnik v likvidaci a pokusit se rozjet
zastavenou výrobu MERKURu. Ale několik dní po převzetí pronájmu byl na
firmu KOMEB vyhlášen první konkurz v republice. To celou situaci a celý
záměr značně zkomplikovalo. Jaromír Kříž to přesto nevzdal a začal jednat
se správcem konkurzní podstaty o možnosti odkupu, protože již nebylo dost
možné odstoupit od rozjeté výroby. Po zdlouhavém projednávání se podařilo
během 3 let výrobu plně obnovit a zachránit tak nejznámější českou hračku.
Zájem o koupi projevila i firma Meccano z Francie, která chtěla Merkur
odkoupit jen proto, aby se zbavila největšího konkurenta. Mnoho nechybělo
a stavebnice Merkur mohla skončit navždy jen ve vzpomínkách. To se bohudík
nestalo a tak Merkur žije, dál se rozvíjí do ucelených řad malých a
velkých stavebnic a úspěšně proniká na trhy tuzemské i zahraniční.
Každý
rok přichází firma na trh s novým typem stavebnic. V roce 2003 to byla
stavebnice Merkur KITTY HAWK vyrobená ke stému výročí prvního letu bratří
Wrightů. V roce 2004 stavebnice MERKUR SAFARI Set. Také byly vyvinuty a
dohotoveny po vzoru slavného MERKUR ELEKTRUS nové stavebnice MERKUR
Elektro E1 , Electronic E2 pro pokusy z elektřiny, magnetizmu a
elektroniky. Mimoto firma vyrábí elektrickou demonstrační stavebnici EMA v
rámci vzdělávacího programu „Energie pro každého“ firmy ČEZ. Vlajkovou
lodí je stavebnice M8, která obsahuje 1405 součástek včetně
elektromotorku. V posledních dvou letech firma zaměřila na zdokonalování
manuálů ke stavebnicím MERKUR. Ty jsou nyní kresleny ve špičkovém
počítačovém programu Solid Edge.
Účastní se tuzemských i mezinárodních veletrhů hraček. O stálém zájmu
svědčí i získané ocenění z roku 1996 a 1997, kdy byl MERKUR vyhlášen
Hračkou roku. Exportován je především do západní Evropy. Do Beneluxu byl
MERKUR nabízen v řetězci prodejen Bart Smit pod značkou TECC.
Do
Německa byl MERKUR dodáván pod značkou SCHUCO-TECHNIC. V roce 2001 až 2004
byl MERKUR vystavován na světové výstavě hraček v USA v New Yorku a v
kanadském Torontu. V roce 2004 se účastnil výstavy hraček v Norinberku a v
Moskvě. To bylo poprvé po dlouhé době, kdy se MERKUR dostal i do zemí
bývalého Sovětského svazu.
Kompletní sortiment výrobků firmy MERKUR si můžete prohlédnout a případně
zakoupit zde
v oddělení plechových hraček.
|