Udělejte si větrník - Udělej sám

 
Úvod
Zprávy a zajímavosti
Veletrhy
Nebezpečné hračky
Udělejte si sami
Obsah - stránky
SHH
Kontakt

Nastavte si nás jako domovskou stránku


Pán prstenů - stamiliónový byznys

Již třetí rok po sobě očekávali příznivci spisovatele J. R. R. Tolkiena netrpělivě celosvětovou premiéru jednoho z dílu filmové trilogie Pán prstenů. Ten poslední - Návrat krále - se objevil v kinech ve světě již v prosinci 2003 (v Česku v polovině ledna 2004). Předvánoční tolkienománii využívají jeho producenti a licencované firmy k prodeji "prstenového" merchandisingu. Obrat tohoto byznysu se odhaduje na stamilióny dolarů.
Výrobce filmů, společnost NewLine Cinema patřící koncernu Time Warner, nebo licencované společnosti jako eMerchandise, Sideshow Toys/WETA, K&B Toys nebo EntertainmentEarth přitom neponechávají nic náhodě. Jejich nabídka merchandisingu zahrnuje několik set výrobků, které fanouškům umožnili uspořádat si Vánoce zcela ve stylu Tolkienovy ságy - postavičky Společenstva prstenů místo betlému, na stromeček elfí ozdoby, jako dárek třeba repliku Gandalfova meče a tradiční zvyky může vystřídat hraní deskové hry Monopoly na způsob Pána prstenů.
Tolkienovské vánoce přitom nejsou levná záležitost. To lze dokumentovat i na ústřední rekvizitě ságy - Prstenu moci. Na internetu je k dostání ve všech cenových kategoriích - od běžných modelů z bílého kovu za 15 dolarů až po pravý "rolls royce" z 18karátového zlata za 349 dolarů. To samé platí i pro ostatní propriety. Běžné figurky postav příběhu lze nakoupit za 10 dolarů nebo také v měřítku 1:6 za 125 dolarů. Replika Glamdringu - meče nahánějícího hrůzu skřetům - stojí od 199 do 300 dolarů.
Většina těchto výrobků přitom patřila k předvánočním hitům. "Produkty s tematikou Pána prstenů se drží na horních místech našeho prodejního žebříčku," potvrdil mluvčí prodejního řetězce K&B Toys John Reilly.
Obrat z merchandisingu by tak díky zájmu fandů i vhodnému načasování premiér mohl předstihnout příjmy z prodeje práv televizím. Podle mediálního analytika Petera Mirskyho z finanční skupiny Oppenheimer získá NewLine Cinema z merchandisingu 15 procent celkových příjmů, o pět procent více než z televizního vysílání.
Promítání filmů by do pokladny NewLine Cinema mělo přinést 40 procent tržeb, prodej videokazet a DVD pak zbylých 35 procent. Celkový obrat prstenové trilogie v kinech Mirsky odhadl na 2,5 miliardy dolarů, z čehož čistý zisk pro producenty po odečtení výrobních nákladů a částky pro majitele kinosálů bude činit 650 miliónů dolarů. Čistý výtěžek z merchandisingu by se tak mohl pohybovat okolo 243 miliónů dolarů.

 

TOPlist





 

 Webmaster