Již
třetí rok po sobě očekávali příznivci spisovatele J. R. R. Tolkiena
netrpělivě celosvětovou premiéru jednoho z dílu filmové trilogie Pán
prstenů. Ten poslední - Návrat krále - se objevil v kinech ve světě již v
prosinci 2003 (v Česku v polovině ledna 2004). Předvánoční tolkienománii
využívají jeho producenti a licencované firmy k prodeji "prstenového"
merchandisingu. Obrat tohoto byznysu se odhaduje na stamilióny dolarů.
Výrobce
filmů, společnost NewLine Cinema patřící koncernu Time Warner, nebo
licencované společnosti jako eMerchandise, Sideshow Toys/WETA, K&B Toys
nebo EntertainmentEarth přitom neponechávají nic náhodě. Jejich nabídka
merchandisingu zahrnuje několik set výrobků, které fanouškům umožnili
uspořádat si Vánoce zcela ve stylu Tolkienovy ságy - postavičky
Společenstva prstenů místo betlému, na stromeček elfí ozdoby, jako dárek
třeba repliku Gandalfova meče a tradiční zvyky může vystřídat hraní
deskové hry Monopoly na způsob Pána prstenů.
Tolkienovské vánoce přitom nejsou levná záležitost. To lze dokumentovat i
na ústřední rekvizitě ságy - Prstenu moci. Na internetu je k dostání ve
všech cenových kategoriích - od běžných modelů z bílého kovu za 15 dolarů
až po pravý "rolls royce" z 18karátového zlata za 349 dolarů. To samé
platí i pro ostatní propriety. Běžné figurky postav příběhu lze nakoupit
za 10 dolarů nebo také v měřítku 1:6 za 125 dolarů. Replika Glamdringu -
meče nahánějícího hrůzu skřetům - stojí od 199 do 300 dolarů.
Většina těchto výrobků přitom patřila k předvánočním hitům. "Produkty s
tematikou Pána prstenů se drží na horních místech našeho prodejního
žebříčku," potvrdil mluvčí prodejního řetězce K&B Toys John Reilly.
Obrat
z merchandisingu by tak díky zájmu fandů i vhodnému načasování premiér
mohl předstihnout příjmy z prodeje práv televizím. Podle mediálního
analytika Petera Mirskyho z finanční skupiny Oppenheimer získá NewLine
Cinema z merchandisingu 15 procent celkových příjmů, o pět procent více
než z televizního vysílání.
Promítání filmů by do pokladny NewLine Cinema mělo přinést 40 procent
tržeb, prodej videokazet a DVD pak zbylých 35 procent. Celkový obrat
prstenové trilogie v kinech Mirsky odhadl na 2,5 miliardy dolarů, z čehož
čistý zisk pro producenty po odečtení výrobních nákladů a částky pro
majitele kinosálů bude činit 650 miliónů dolarů. Čistý výtěžek z
merchandisingu by se tak mohl pohybovat okolo 243 miliónů dolarů. |