Z nedávného průzkumu společnosti KPMG USA vyplývá , že hračkářský průmysl
se od základů mění za pomoci spotřební elektroniky. V několika uplynulých
letech klasické hračky jen s obtížemi obhajují své tradiční místo v
dětském světě. Na vrchol obliby se místo nich dostaly přehrávače MP3 a
mobilní telefony. S příchodem herních videokonzolí do domácností začalo
být jasné, že hračky ve starém, tradičním pojetí jsou pasé. Výrobci však
našli způsob, jak ztracené pozice dobýt zpět. Udělali hračky ze spotřební
elektroniky, říká ve své analýze Kathleen Kileyová, analytička spotřebních
trhů KPMG USA.
Odbyt hraček klesá
Na celém světě se ročně prodá hraček za 21 miliard dolarů (zhruba 520 mld.
Kč), zájem však klesá. Mezi roky 2003 a 2004 se prodeje hraček snížily o
pět procent ve prospěch elektronických přístrojů, hudebních přehrávačů a
počítačových her, jak dokládá americká výzkumná agentura NPD Group. Odbyt
mechanických hraček a příslušenství ve sledovaném období klesl o pět
procent na 1,2 mld. dolarů a prodeje výchovných a vzdělávacích hraček
spadly dokonce o čtvrtinu na 401 milion dolarů. Po čem děti a teenageři
naopak toužili nejvíce? Hitem se staly digitální kamery, videohry Xbox,
nebo přehrávače iPod.
„Současná
mládež je náročnější, než bývala dříve, a výrobci do tradičních hraček
začali přidávat elektroniku a interaktivní technologie, aby je dokázali
zaujmout,“ říká Genna Rosenbergová ze společnosti Jakks Pacific, předního
designéra hraček.
Tato
firma přidáním spotřební elektroniky nejen že rozmluvila a rozhýbala své
panenky Cabbage Patch Kids, ale rozhýbala také tržby, které jen za Cabbage
Patch vzrostly o 183 procenta. Na více než dvojnásobek stouply díky
elektronice také prodeje panenek Strawberry Shortcake a na trh už vstoupil
medvídek Care, který díky počítačovému čipu dokáže předčítat dětem knížky.
Hraj
si, tu máš mobil!
Objevily se ale i tendence opačné. Kromě toho, že elektronika vstoupila do
hraček, se také samotné elektronické přístroje stávají hračkami. Například
Hasbro, výrobce populárního G. I. Joea, nabízí multimediální přehrávač,
jehož pomocí si mohou děti stahovat oblíbené filmy z televizních kanálů
Cartoon Network a Nickelodeon.
Za
pouhých 79 dolarů je možné si od stejné firmy koupit digitální videokameru
pro děti od osmi let. A není sama. MBA Entertainment uvedla na trh
přehrávač MP3 a videokameru designované ve stylu své populární panenky
Bratz.
Firma LeapFrog Enterprises, specializovaná na edukativní hračky, se zase
spojila s mobilním telefonním operátorem Enfora a nabídli dětem za sto
dolarů mobilní telefon TicTalk, ve kterém jsou i výukové hry.
„Jako hračky se bude prodávat stále více spotřební elektroniky,“
konstatuje Asociace hračkářského průmyslu (TIA) ve svém přehledu vývoje
trhu za rok 2004. „Přesun dětské pozornosti od tradičních hraček, jakými
jsou puzzle, deskové hry a mechanické hračky k elektronickým přístrojům
způsobí, že děti budou rychleji dospívat,“ dodává TIA.
Asijské trendy
Podobné vývojové trendy jako v USA jsou patrné i v Evropské unii a v České
republice. Pouze s tím rozdílem, že EU není tvůrcem těchto trendů. Většinu
hraček EU totiž dováží. Podle výzkumu Eurostatu v roce 2004 tento dovoz
dosahoval 4,8 mld. euro, z toho se 81 procent hraček do zemí Evropské unie
dováželo z Číny (v roce 1999 to bylo 76 procent). O druhé místo se mezi
importéry hraček do EU dělí Švýcarsko a Hong Kong (oba mají čtyřprocentní
podíl). Pouze dvě procenta z dovážených hraček pocházejí z USA.
Nejznámějším evropským výrobcem hraček je Lego.
Dovoz hraček do ČR v roce 2004 činil 43,1 mil. euro a byl o polovinu vyšší
než v roce 1999. Spolu s Litvou tak ČR zaznamenala nejvyšší přírůstek ve
sledovaném období mezi zeměmi EU, ačkoliv v absolutním objemu importu byla
ČR na 12. místě.
Elektronika se nevyhnula ani Krtečkovi
Podle průzkumu prodeje v obchodních domech Tesco se v minulém roce nejvíce
prodávaly interaktivní hračky se zabudovanou elektronikou a elektronika.
Ovšem ani stavebnice nejsou žádnými popelkami. „Nejpopulárnější hračkou
kupovanou pro kluky je auto obojživelník, rodiče také často sáhnou po
stavebnici Lego, zejména Bionicle a Creator,“ sdělila tisková mluvčí
řetězce Tesco Jana Matoušková.
Pro
holčičky se kupují hračky napodobující skutečné věci z běžného života:
elektronická kuchyňka Snoby, žehličky a pračky a samozřejmě plakající,
sající, zívající, spinkající a mluvící panenky. „Zájem je především o
panenky Chou Chou a Baby Anabell. Velká poptávka je tradičně i po
panenkách Barbie,“ doplnila Jana Matoušková. „Pozornosti se dostalo i
hračkám známým z předminulého roku, jako je například Star party – hrající
koberec s mikrofonem, dětský dalekohled, brýle na noční vidění nebo
zařízení na dálkový odposlech.“
Elektronicky byl dovzdělán i tradiční hračkový kamarád několika dětských
generací, černý Krteček výtvarníka Zdeňka Milera. Ač stále plyšový, už umí
reagovat na stisk ruky a po takovém impulsu se dá populární krtek do
chůze.
„Holčičky si rády hrají na hospodyňky a učitelky, kluci na sportovce nebo
mechaniky, proto jsou tolik oblíbené hračky, které napodobují svět
dospělých,“ říká Lada Kyčmerová, redaktorka deníku Lidové noviny. „Malé
zpěváky proto potěší mikrofon Star Party nebo tančící koberec, v dětském
provedení se prodává i hrnčířský kruh, mobilní kuchyň, šicí stroj, na
kterém lze ušít oblečení pro panenky, nebo veterinářská výbava.“ (Lidové
noviny, 12.12.2005)
Co nejvěrnější napodobenina skutečných věcí je jedním z hlavních motivů
doplňování hraček elektronickými součástkami.
Podle Heleny Koenigsmarkové, ředitelky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze
je praktičtější, když děti dostávají jako hračky miniatury věcí ze
současného světa, nikoli z toho neskutečného, třeba filmového. „Vkus
záleží i na míře vzdělanosti, přirozené inteligence, rozhledu ve vnímání
estetiky.“
Nad sortimentem hraček, a to i těch elektronických, se však pozastavují i
diskusní fóra na internetu: „Pro chlapečky jsou nabízena jen samá autíčka
a rozvíjející hračky, jako jsou mikroskopy, obrušovače kamínků,
stavebnice, kdežto pro holčičky jsou nabízeny jen samé hračky, které mají
holčičky připravovat na budoucí život uklízečky.“
„Nemám nic proti učení dětí disciplíně a úklidu už od malička, ale kupovat
dvouletému dítěti mop, smeták a kýbl s hadrem, to si jaksi neumím
představit. Už jste někdy něco podobného viděli pro kluky? Proč je v tomto
směru u dětských hraček taková diskriminace? Je pro mě složité pochopit
proč jedno dítě máme vést od útlého věku k výzkumu a logice a druhému máme
kupovat žehlící prkno.“
České děti nezůstávají stranou
Z elektronických přístrojů, které mohou substituovat hračky u starších
dětí, prodejci v ČR potvrzují rostoucí oblibu přehrávačů MP3, počítačů a
počítačových her a jednodušších mobilních telefonů. O přesměrování zájmu
starších dětí od hraček k aktivní zábavě svědčí i nárůst prodejů
digitálních fotoaparátů a videokamer.
Stranou
však nezůstávají ani kreativní hračky, stále populární zůstává stavebnice
Lego a comeback prožívá tuzemská legenda – stavebnice Merkur. Podle
výzkumu Slezské univerzity v Opavě je hlavním kritériem při nákupu hraček
jejich cena (96 procent respondentů průzkumu), zatímco pro 42 procent
nakupujících dospělých je směrodatná zdravotní nezávadnost hračky. Necelá
třetina účastníků výzkumu se při nákupu řídí přáním dítěte a jen šest
procent bere v potaz design hračky. Výzkum rovněž ukázal, že 84 procent
dospělých kupují dětem hračky s cílem, aby se samy zabavily a „daly
pokoj“. Jen 16 procent dospělých kupuje hračky s cílem rozvíjet schopnosti
dítěte. |