V
roce 1937 bylo v americké armádě asi 11600 vozidel od 121 různých výrobců,
ale všechny byly svou konstrukcí určeny k provozu na silnicích. V
souvislosti se situací v Evropě uzavřelo ministerstvo vojenství S koncernem
Chrysler smlouvu na vývoj a dodáváni užitkových vozidel s pohonem všech
náprav.
Továrna
Dodge nabídla ke zkouškám svůj prototyp nákladního automobilu 1,5 t s
pohonem 4 x 4, roštovým krytem chladiče a předních reflektorů, se dvěma
rezervními koly na předních blatnících a pevnou zadní nápravou s dvojitou
montáží. Byla dodána menší série a továrna pracovala na dalšÍm vývoji.
Armáda zvýšila své požadavky na počty kusů, proto vedení koncernu souhlasilo
s využitím celé kapacity automobilky pro výrobu terénních automobilů.
V
měsících dubnu a květnu probíhaly úspěšné jízdní zkoušky a došlo k podepsáni
smlouvy. V této době již bylo vyrobeno 672 vozidel Dodge. Automobilka
vyráběla pro armádu 0,5 t užitkový automobil ve třech základních variantách
- valník. velitelský a zdravotnický. V roce 1940 byla zahájena též výroba
0,75 t vozidla. Tohoto typu bylo vyrobeno 255 000 kusů v deseti variantách
karoserií.
V
továrně Dodge v Monnd Road bylo vyrobeno v letech 1941 až 1945 a dodáno v
rámci státních smluv celkem 400 000 kusů automobilů stejné značky včetně 1,5
t šestikolových. Jednou z nejzajímavějších verzi byl DODGE WC - 51 a WC -
52. Typ WC - 52 měl dopředu vysunutý nárazník s namontovaným navijákem, čímž
se lišil od typu WC - 51, který měl pouze jednoduchý nárazník umístěný těsně
před maskou. Označeni Wepon Carrier (přepravní k zbrani).
Technický popis Dodge WC - 51,
Dodge WC - 52 0,75 t
Motor:
typ 214 čtyřdobý řadový kapalinou chlazený šestí válec s rozvodem SV. Vrtáni
a zdvih 82,7 x 101,9, objem 3225 cm3, kompresní poměr 6,7: I, největší výkon
125 kW při 3200 ot/min. Blok motoru a hlava byly litinové. Elektrická
instalace byla dělána 6 i 12 V.
Převodové ústroji: čtyřstupňová převodovka se zpátečkou s řadicí
pákou na podlaze, krátkou kardanovou hřídeli propojená s rozdělovací
rozvodovkou s možností připojení pohonu přední nápravy další pákou na
podlaze. U vozidel vybavených navijákem byla na podlaze ještě páka k jeho
ovládání. Jednokotoučová suchá spojka byla ovládána mechanicky.
Podvozek: rámová konstrukce, podélné nosníky z ocelového plechu s
nýtovanými příčkami, přední i zadní náprava pevná, zavěšené napůleliptických
listových pérech doplněných kapalinovými kotoučovými tlumiči. Provozní brzdy
byly kapalinové.
Karoserie: uzavřená krabice z ocelového plechu se zadním čelem na
pantech, kryta plátěnou střechou. Dveře zadní, přední blatníky, stupačky a
kryt motoru byly přišroubovány na pevné díly karoserie.
Nejvyšší rychlost byla 100 - 120 km/hod.
|