| 
    
     Americké polopásové vozidlo Halftrack Druhá polovina třicátých let byla v 
    armádě USA charakterizována nedostatkem vhodných mechanizačních prostředků k 
    přepravováni dělostřelectva. Klasický nákladní automobil nesplňoval 
    požadavky dělostřelců na pohyblivost v terénu. Armáda byla postavena před 
    problém výkonný tahač zajistit. Při výběru koncepce byla dána přednost 
    polopásovému vozidlu před konstrukčně složitými a finančně náročnými 
    celopásovými tahači. Vývoj nového tahače byl postaven na úspěšném 
    francouzském vozidle Citroen Kagresse B2 vyráběném již v roce 1921. Spojením 
    polopásového podvozku s karosérii postavenou na bázi lehkého obrněného 
    automobilu M3 Scont Car vznikl experimentální prototyp, který byl ještě roku 
    1939 předveden pod označením T 14 Halftrack.
 Po náročných zkouškách byla 
    vyrobena ověřovací série: tahačů 105 mm houfnic a dodávána armádním útvarům 
    s označením M2 Halftrack Armoured Car.
 
  Úspěšné nasazení německých vozů 
    "Hanomag" ukázalo další využiti polopásů. Na základním provedení s využitím 
    podvozkové skupiny byly vyrobeny další verze. 
  Po bojích v Tunisu bylo zesíleno 
    pancéřováni a do olejové vany motoru byl namontován chladič oleje. 
    Potvrzením dodatečných konstrukčních úprav bylo použití polopásových vozidel 
    Halftrack téměř na všech bojištích II. světové války, za všech 
    povětrnostních podmínek v prašném i blátivém terénu. Výrobou Halfracků se zabývaly americké 
    firmy: White Motor Camp, Autocar, Diamant T Motor a International Harvester. 
    V průběhu let 1941 až 1944 bylo vyrobeno celkem 53 813 kusů Halftracků v 
    různých variantách.
 
    
     Armoured 
    Personnel Carrier Halftrack M3 Verze pod tímto označením byla určena 
    pro převážení osob a materiálu u obrněných divizí. Proti původním polopásům 
    M2 měl Halftrack M3 prodloužen podvozek o 10 palců. Toto prodloužení spolu s 
    dalšími úpravami prostorů korby umožnilo zvýšit kapacitu přepravovaných osob 
    na 13, což bylo dostatečné k převozu kompletního střeleckého družstva. 
    Výzbroj vozidla tvořil zpravidla 1 x protiletadlový kulomet 12,7 mm Browning 
    M2, 1 x kulomet 7,62 mm Browning 1919,2 x bazooka M9/M9 A 1, 1 x 9 mm 
    samopal M3, 12 x puška nebo karabina. Halftrack M3 byl nasazován jako 
    standardní vybavení pro útočnou pěchotu ve II. světové válce a ještě mnoho 
    let potom.
 
  Uvádí se, že do konce války bylo 
    vyrobeno 12 499 kusů verze Halftrack M3 u firem White, Autocar a Diamant. 
    Tato verze byla doplněna krytým oběžným kruhem pro těžký kulomet Browning 
    12,7 mm v prostoru řidiče po pravé straně. Této varianty se vyrobilo pod 
    označením M 3 A1 celkem 2 862 ks. Základní technické údaje
      Motor:vodou chlazený šesti válec White 
    160 AX (benzinový) s výkonem 105 kW při 3000 otáčkách. Spotřeba paliva 1,4 - 
    1,5 l/km.
 Převodovka:
 čtyři rychlosti vpřed a 
    zpátečka, výkon se přenášel na přední i zadní část podvozku. Spojka byla 
    suchá. Podvozek:
 rámový, přední náprava shodná 
    s podobnými nákladními automobily, pásová část byla tvořena dvěma řadami 
    čtyř pojezdových kol s gumovými pneumatikami. Gumový přeskový pás podpírá 
    vratná kladka a napínací kolo.
 Karoserie:
 dvoudvéřová, se zabudovanými 
    zadními dveřmi. Posádku chránily vrstvené ocelové pláty 6,25 - 12,7 mm. 
    Nádrže měly obsah 227 l paliva. Podle typu byl různě upravován vnitřní 
    prostor.
 Maximální rychlost:
 72 km/hod na 
    silnici Dojezd: max. 320 km
  |