Americké polopásové vozidlo Halftrack
Druhá polovina třicátých let byla v
armádě USA charakterizována nedostatkem vhodných mechanizačních prostředků k
přepravováni dělostřelectva. Klasický nákladní automobil nesplňoval
požadavky dělostřelců na pohyblivost v terénu. Armáda byla postavena před
problém výkonný tahač zajistit. Při výběru koncepce byla dána přednost
polopásovému vozidlu před konstrukčně složitými a finančně náročnými
celopásovými tahači. Vývoj nového tahače byl postaven na úspěšném
francouzském vozidle Citroen Kagresse B2 vyráběném již v roce 1921. Spojením
polopásového podvozku s karosérii postavenou na bázi lehkého obrněného
automobilu M3 Scont Car vznikl experimentální prototyp, který byl ještě roku
1939 předveden pod označením T 14 Halftrack.
Po náročných zkouškách byla
vyrobena ověřovací série: tahačů 105 mm houfnic a dodávána armádním útvarům
s označením M2 Halftrack Armoured Car.
Úspěšné nasazení německých vozů
"Hanomag" ukázalo další využiti polopásů. Na základním provedení s využitím
podvozkové skupiny byly vyrobeny další verze.
Po bojích v Tunisu bylo zesíleno
pancéřováni a do olejové vany motoru byl namontován chladič oleje.
Potvrzením dodatečných konstrukčních úprav bylo použití polopásových vozidel
Halftrack téměř na všech bojištích II. světové války, za všech
povětrnostních podmínek v prašném i blátivém terénu.
Výrobou Halfracků se zabývaly americké
firmy: White Motor Camp, Autocar, Diamant T Motor a International Harvester.
V průběhu let 1941 až 1944 bylo vyrobeno celkem 53 813 kusů Halftracků v
různých variantách.
Armoured
Personnel Carrier Halftrack M3
Verze pod tímto označením byla určena
pro převážení osob a materiálu u obrněných divizí. Proti původním polopásům
M2 měl Halftrack M3 prodloužen podvozek o 10 palců. Toto prodloužení spolu s
dalšími úpravami prostorů korby umožnilo zvýšit kapacitu přepravovaných osob
na 13, což bylo dostatečné k převozu kompletního střeleckého družstva.
Výzbroj vozidla tvořil zpravidla 1 x protiletadlový kulomet 12,7 mm Browning
M2, 1 x kulomet 7,62 mm Browning 1919,2 x bazooka M9/M9 A 1, 1 x 9 mm
samopal M3, 12 x puška nebo karabina. Halftrack M3 byl nasazován jako
standardní vybavení pro útočnou pěchotu ve II. světové válce a ještě mnoho
let potom.
Uvádí se, že do konce války bylo
vyrobeno 12 499 kusů verze Halftrack M3 u firem White, Autocar a Diamant.
Tato verze byla doplněna krytým oběžným kruhem pro těžký kulomet Browning
12,7 mm v prostoru řidiče po pravé straně. Této varianty se vyrobilo pod
označením M 3 A1 celkem 2 862 ks.
Základní technické údaje
Motor:
vodou chlazený šesti válec White
160 AX (benzinový) s výkonem 105 kW při 3000 otáčkách. Spotřeba paliva 1,4 -
1,5 l/km.
Převodovka:
čtyři rychlosti vpřed a
zpátečka, výkon se přenášel na přední i zadní část podvozku. Spojka byla
suchá. Podvozek:
rámový, přední náprava shodná
s podobnými nákladními automobily, pásová část byla tvořena dvěma řadami
čtyř pojezdových kol s gumovými pneumatikami. Gumový přeskový pás podpírá
vratná kladka a napínací kolo.
Karoserie:
dvoudvéřová, se zabudovanými
zadními dveřmi. Posádku chránily vrstvené ocelové pláty 6,25 - 12,7 mm.
Nádrže měly obsah 227 l paliva. Podle typu byl různě upravován vnitřní
prostor.
Maximální rychlost:
72 km/hod na
silnici Dojezd: max. 320 km
|