Willys
Jeep
Po předchozím zvážení celosvětové politické situace s ohledem na chystanou
obranu a zvýšení pohyblivosti armády vyzvala 27. května 1940 armádní součást
USArmy Quartermaster Corps celkem 135 firem vyrábějících vozidla, aby ve
velmi krátké lhůtě připravily lehký terénní automobil s pohonem všech čtyř
kol, který by vážil nejvýše 590 kg a uvezl nejméně 272 kg. Každý účastník
konkurzu měl vyrobit 70 vozidel za 75 dní. Konkurzu se zúčastnily tři firmy.
Jako
první dodala do konkurzu vozidla firma Bantam Car. První automobil byl
předveden 11. září 1940 a zbývajících 69 vozů bylo dodáno do 17.12.1940.
11.listopadu dodala svůj vůz automobilka Willys Overland a 23.11. dovezl
svůj vůz Ford.
Americká armáda objednala od všech tří typů po 1500 vozů. Na základě
jízdních vlastností, výkonu motoru a posléze i ceny byl vybrán pro hromadnou
výrobu Willys MA. Měl výkon motoru 46 kW (63 koní) a cenu 739 dolarů.
Prvá objednávka
od americké armády byla na 16000 kusů pod označením LP - 997 A. Automobilka
Ford prosadila svou spoluúčast na výrobě a dostala zakázku na 15 000 vozů
podle dokumentace Willysu. Prvních 25808 sériově vyráběných vozů firmy
Willys bylo v podstatě shodných s ověřovací sérií Willys MA, ale měl již
označení MB(M - military, B - druhý v pořadí). Do konce války byly prováděny
na typu MB další úpravy. Celkem bylo vyrobeno 361 349 (podle některých
pramenů 359 850) kompletních vozů.
Jak vznikl
dodatek Jeep
Automobilka
Ford měla svůj sortiment uspořádaný a systematicky označený. Licenční Willys
MB/Ford měl symbol GPW (G - vládní zakázka, P - průzkumové vozidlo, W -
symbol licence Willys). Z tohoto označení "Dží - Pí - Willys", vzniklo Jeep
jako fonetická transkripce GP.
Technický popis Willys Jeep MB
Motor
Willys MB 442, čtyřdobý, zážehový čtyřválec SV s chlazením kapalinou.
Vrtání a zdvih 79,37 x 111,125 mm, objem 2199,54 cm3, kompresní
poměr 6,48: 1, výkon motoru 44 kW při 3 600 ot/min. Zapalování
dynamoakumulátorové, karburátor CARTER - WO 539 S, rozdělovač AUTO-LITE IGC-4705,
zapalovací cívka AUTO-LITE IG-4070L. Průměrná spotřeba 11,71/100 km na
silnici.
Podvozek
rámová konstrukce, přední i zadní náprava pevná, zavěšená na
půleliptických pérech doplněných kapalinovými tlumiči. Provozní brzdy byly
hydraulické.
Karosérie
ocelová, otevřená, bez dveří, počet sedadel 4. Střecha plátěná na
skládacím rámu. Plachta byla složena pod sedadlem spolujezdce. Blatníky byly
šroubované na karosérii. Nádrž byla umístěna pod sedadlem řidiče a byla
přístupná po odklopeni sedátka. Nářadí bylo přichyceno plátěnými řemeny.
Převodovka
3 + 1 s redukcí, 2 a 3 stupeň je synchronizován. Z redukce je vyveden
náhon přednich kol. Pohon předních kol je možno zařadit pouze spolu s
terénní redukcí.
Hmotnost
pohotovostní 1054 kg, užitečná 363 kg
Pneumatiky 6,00 x 16
Objem palivové nádrže 57 l
Nejvyšší rychlost 105 km/h při 3820 ot/min
Maximální stoupavost 60%
Celková délka 3359,15 mm
Šířka 1 574,8 mm
Rozvor 2032 mm
Rozchod 1244,6 mm
" Pro speciální
akce v týlu nepřitele byl Willys MB upravován různými způsoby. Nejčastější
verzi bylo vyzbrojení vozidla kulomety na otočných lafetách, doplněni
nádržemi na dalších 135 l benzínu, popřípadě přidáním pancéřování některých
ploch. Osádku těchto speciálů tvořili dva muži."
|