© webmaster

 


JEEP WILLYS - PODROBNOSTI

Willys Jeep
Po předchozím zvážení celosvětové politické situace s ohledem na chystanou obranu a zvýšení pohyblivosti armády vyzvala 27. května 1940 armádní součást USArmy Quartermaster Corps celkem 135 firem vyrábějících vozidla, aby ve velmi krátké lhůtě připravily lehký terénní automobil s pohonem všech čtyř kol, který by vážil nejvýše 590 kg a uvezl nejméně 272 kg. Každý účastník konkurzu měl vyrobit 70 vozidel za 75 dní. Konkurzu se zúčastnily tři firmy.
Jako první dodala do konkurzu vozidla firma Bantam Car. První automobil byl předveden 11. září 1940 a zbývajících 69 vozů bylo dodáno do 17.12.1940.
11.listopadu dodala svůj vůz automobilka Willys Overland a 23.11. dovezl svůj vůz Ford.
Americká armáda objednala od všech tří typů po 1500 vozů. Na základě jízdních vlastností, výkonu motoru a posléze i ceny byl vybrán pro hromadnou výrobu Willys MA. Měl výkon motoru 46 kW (63 koní) a cenu 739 dolarů.
Prvá objednávka od americké armády byla na 16000 kusů pod označením LP - 997 A. Automobilka Ford prosadila svou spoluúčast na výrobě a dostala zakázku na 15 000 vozů podle dokumentace Willysu. Prvních 25808 sériově vyráběných vozů firmy Willys bylo v podstatě shodných s ověřovací sérií Willys MA, ale měl již označení MB(M - military, B - druhý v pořadí). Do konce války byly prováděny na typu MB další úpravy. Celkem bylo vyrobeno 361 349 (podle některých pramenů 359 850) kompletních vozů.

Jak vznikl dodatek Jeep
Automobilka Ford měla svůj sortiment uspořádaný a systematicky označený. Licenční Willys MB/Ford měl symbol GPW (G - vládní zakázka, P - průzkumové vozidlo, W - symbol licence Willys). Z tohoto označení "Dží - Pí - Willys", vzniklo Jeep jako fonetická transkripce GP.


Technický popis Willys Jeep MB

Motor
 Willys MB 442, čtyřdobý, zážehový čtyřválec SV s chlazením kapalinou. Vrtání a zdvih 79,37 x 111,125 mm, objem 2199,54 cm3, kompresní poměr 6,48: 1, výkon motoru 44 kW při 3 600 ot/min. Zapalování dynamoakumulátorové, karburátor CARTER - WO 539 S, rozdělovač AUTO-LITE IGC-4705, zapalovací cívka AUTO-LITE IG-4070L. Průměrná spotřeba 11,71/100 km na silnici.
Podvozek
 rámová konstrukce, přední i zadní náprava pevná, zavěšená na půleliptických pérech doplněných kapalinovými tlumiči. Provozní brzdy byly hydraulické.
Karosérie
 ocelová, otevřená, bez dveří, počet sedadel 4. Střecha plátěná na skládacím rámu. Plachta byla složena pod sedadlem spolujezdce. Blatníky byly šroubované na karosérii. Nádrž byla umístěna pod sedadlem řidiče a byla přístupná po odklopeni sedátka. Nářadí bylo přichyceno plátěnými řemeny.
Převodovka
 3 + 1 s redukcí, 2 a 3 stupeň je synchronizován. Z redukce je vyveden náhon přednich kol. Pohon předních kol je možno zařadit pouze spolu s terénní redukcí.
Hmotnost
 pohotovostní  1054 kg, užitečná  363 kg
Pneumatiky  6,00 x 16
Objem palivové nádrže   57 l
Nejvyšší rychlost  105 km/h při 3820 ot/min
Maximální stoupavost  60%
Celková délka  3359,15 mm
Šířka  1 574,8 mm
Rozvor  2032 mm
Rozchod  1244,6 mm

" Pro speciální akce v týlu nepřitele byl Willys MB upravován různými způsoby. Nejčastější verzi bylo vyzbrojení vozidla kulomety na otočných lafetách, doplněni nádržemi na dalších 135 l benzínu, popřípadě přidáním pancéřování některých ploch. Osádku těchto speciálů tvořili dva muži."

 

 

 

TOPlist