V
německé armádě bylo začátkem vá1ky pod označením VW-Schwimmwagen typ 128
zkoušeno obojživelné vozid1o. Zkoušky prokáza1y, že vozid1o je příliš
nákladné a má1o stabilní.
Na základě těchto výsledků obdržela firma Porsche 8.1.1941 zakázku na
konstrukci pojízdného střeleckého vozu (Kradschützenwagen), který měl být
vyvinut z VW-128 a v budoucnu měl nahradit těžké motorky BMW a Zündaf s
přívěsnými vozíky se střelci pro jejich nedostatečnou pohyblivost v terénu.
Vývojové práce však pokračovaly pomalu, protože se souběžně pracovalo na
zdokonalování typu 128. Po různých konstrukčních pokusech byly 18.2.1942
práce na typu 128 zastaveny ve prospěch krátkého obojživelného typu VW-I66.
Již v březnu 1942 testovala firma Porsche prve prototypy typu 166. Na
základě dobrých výsledků mohla být 28.4.1942 předložena ustanovení pro
montáže nového obojživelníku. Mezitím již začala sériová výroba nové
karoserie u firmy Ambi-Budd v Berlíně a montáž 125 vozů v závodech Porsche v
Zuffenhausenu. 6.6.1942 byl zhotoven již stý obojživelník VW typ 166.
Při předvádění vojsku 25. až 26.6.1942 bylo na základě testů zkušebního vozu
v terénu i ve vodě konstatováno, že tento VW je nejlepší terénní vůz všech
dob.
Krátce
nato naběhla sériová výroba typu VW-l66 v závodu VW Fallersleben, kde se
montoval již VW-82. Koncem roku 1942 byla dodána první série vozů a byl
proškolen dílenský personál. Z důvodů spojeneckých ná1etů na závody VW
především od 8.4. do 5.8.1944 musela být snížena výroba vozů, přesto podle
záznamů firmy Porsche bylo vyrobeno do roku 1945 více než 15 000 ks
obojživelníků včetně malého počtu VW-128, k1eré se výborně osvědčily jak v
pouštních podmínkách, tak v blátě a zimě východní fronty.
Technické
údaje
Motor
čtyřdobý zážehový čtyřválec s dvojicemi protilehlých válců s
nuceným vzduchovým chlazením ventilátoru. Vrtání 75 cm, zdvih 64 cm, objem
1131 cm', výkon 18,3 kW. Spádový karburátor "Solex" typ 26 VFJ, zapa1ování
dynamoakumulátorové, akumulátor 6 V/75Ah.
Převodové ústrojí
4+1
Podvozek a karoserie
samonosná konstrukce, hlavní částí je plochá vana člunu ve tvaru
vajíčka. Karoserie je bezdvéřová lisovaná a svařovaná z ocelových plechů.
Řízení je vřetenové „Porsche". Poloměr otočení na zemi je 9 m, ve vodě asi
15 m. Brzdy jsou mechanické dvoučelisťové. Každá i ruční brzda působí na
všechny čtyři kola. Karoserie zakrývá dvě nádrže na benzín po 25 litrech.
Náhon je na čtyři kola.
Rozchod
vpředu 1220, vzadu 1230, rozvor 2000
Maximální rychlost
80 km na silnici, 10 km ve vodě
Průměrná spotřeba
9 l/100 km na silnici
Hmotnost
bez nákladu: 910 kg
užitečná zátěž: 435 kg
Ponor
při celkové hmotnosti: 77 cm
|