© webmaster
 


VW 166 - PODROBNOSTI

V německé armádě bylo začátkem vá1ky pod označením VW-Schwimmwagen typ 128 zkoušeno obojživelné vozid1o. Zkoušky prokáza1y, že vozid1o je příliš nákladné a má1o stabilní.
Na základě těchto výsledků obdržela firma Porsche 8.1.1941 zakázku na konstrukci pojízdného střeleckého vozu (Kradschützenwagen), který měl být vyvinut z VW-128 a v budoucnu měl nahradit těžké motorky BMW a Zündaf s přívěsnými vozíky se střelci pro jejich nedostatečnou pohyblivost v terénu. Vývojové práce však pokračovaly pomalu, protože se souběžně pracovalo na zdokonalování typu 128. Po různých konstrukčních pokusech byly 18.2.1942 práce na typu 128 zastaveny ve prospěch krátkého obojživelného typu VW-I66. Již v březnu 1942 testovala firma Porsche prve prototypy typu 166. Na základě dobrých výsledků mohla být 28.4.1942 předložena ustanovení pro montáže nového obojživelníku. Mezitím již začala sériová výroba nové karoserie u firmy Ambi-Budd v Berlíně a montáž 125 vozů v závodech Porsche v Zuffenhausenu. 6.6.1942 byl zhotoven již stý obojživelník VW typ 166.
Při předvádění vojsku 25. až 26.6.1942 bylo na základě testů zkušebního vozu v terénu i ve vodě konstatováno, že tento VW je nejlepší terénní vůz všech dob.
Krátce nato naběhla sériová výroba typu VW-l66 v závodu VW Fallersleben, kde se montoval již VW-82. Koncem roku 1942 byla dodána první série vozů a byl proškolen dílenský personál. Z důvodů spojeneckých ná1etů na závody VW především od 8.4. do 5.8.1944 musela být snížena výroba vozů, přesto podle záznamů firmy Porsche bylo vyrobeno do roku 1945 více než 15 000 ks obojživelníků včetně malého počtu VW-128, k1eré se výborně osvědčily jak v pouštních podmínkách, tak v blátě a zimě východní fronty.

Technické údaje
Motor
 čtyřdobý zážehový čtyřválec s dvojicemi protilehlých válců s nuceným vzduchovým chlazením ventilátoru. Vrtání 75 cm, zdvih 64 cm, objem 1131 cm', výkon 18,3 kW. Spádový karburátor "Solex" typ 26 VFJ, zapa1ování dynamoakumulátorové, akumulátor 6 V/75Ah.
Převodové ústrojí
 4+1
Podvozek a karoserie
 samonosná konstrukce, hlavní částí je plochá vana člunu ve tvaru vajíčka. Karoserie je bezdvéřová lisovaná a svařovaná z ocelových plechů. Řízení je vřetenové „Porsche". Poloměr otočení na zemi je 9 m, ve vodě asi 15 m. Brzdy jsou mechanické dvoučelisťové. Každá i ruční brzda působí na všechny čtyři kola. Karoserie zakrývá dvě nádrže na benzín po 25 litrech. Náhon je na čtyři kola.
Rozchod
 vpředu 1220, vzadu 1230, rozvor 2000
Maximální rychlost
 80 km na silnici, 10 km ve vodě
Průměrná spotřeba
 9 l/100 km na silnici
Hmotnost

 bez nákladu: 910 kg
užitečná zátěž: 435 kg
Ponor
 při celkové hmotnosti: 77 cm

 

 

 

TOPlist