Myšlenka
na vojenské provedení automobilu byla poprvé zveřejněna během rozhovorů
zástupců Říšské kanceláře a firmy Porsche v ministerstvu dopravy o dalším
vývoji civilního vozu dne 11.4.1934. Uvažovalo se o dimenzování šasi tak,
aby uneslo tři muže a lehký kulomet včetně munice. Teprve 26.1.1938 bylo
firmě Porsche předloženo přání armády dimenzovat vozidlo pro čtyři vojáky s
výzbroji. Konstruktérům Porsche bylo jasné, že pro dobré jízdní vlastnosti v
terénu nesmí celková hmotnost vozu překročit 950 kg, tedy o 150 kg méně, než
u civilního provedení. Protože samotné šasi vážilo 400 kg, 400 kg byla
plánovaná hmotnost nákladu, zbylo pro karoserii pouhých 150 kg, muselo se v
této oblasti jít novými cestami. Problém byl vyřešen ve spolupráci s firmou Trutz v Gotha.
Dne 1.2.1938
udělil HWA (Heereswaffenamt) zakázku ke zhotovení prototypu, který byl
předveden již 3.11.1938. Tak se narodil "Kübelwagen", což je zkratka pro "Kübelsitzwagen"(terénní
osobní vůz). Terénní vozidla (Kübelwagen) byla tedy všechna vojenská
vozidla, teprve později se název zúžil pouze na automobil VW-82-Kübelwagen.
Jelikož
HWA neměl žádné námitky proti předvedenému modelu, začali ještě v témže
měsíci zkušební jízdy. První typ terénního vozu VW(typ 62) byl veřejnosti
předveden na vídeňském autosalonu v roce 1939. Na požadavek HWA zlepšil
prof. Porsche průchodnost terénem zvýšením světlosti a zabudováním vloženého
převodu na zadní ose. Vůz by] poháněn stejně jako civilní verze čtyřválcovým
plochým motorem s písty proti sobě o obsahu 985 cm'. Tento model byl označen
jako typ 82 a od roku 1940 byl stavěn sériově v závodech VW ve Wolfsburgu.
Karosérii dodávala firma Ambi-Budd-Werken. U armády byl tento typ znám
všeobecně pod názvem "Kübelwagen". Ještě v roce 1940 sjelo z výrobního pásu
prvých 1000 vozů. Automobily VW-82 se dostávaly jednotlivě k bojovému
nasazení již ve Francii, ve větším počtu se však objevily až v tažení v
severní Africe.
Základní typ byl
ve větším počtu dodáván na frontu v následujících provedeních:
-
4-sedadlový vůz
pro mužstvo
-
4-sedadlový
zaměřovací vůz
-
3-sedadlový
lehký radiokomunikační vůz
-
2-sedadlový vůz
pro přepravu raněných
Od března 1943
byly vozy typu VW-82 vybaveny motory o obsahu 1130 cm'.
Celkem bylo
vyrobeno do konce války ve všech modifikacích asi 55000 kusů automobilů VW-82
a díky malé hmotnosti a zvláště vzduchem chlazenému motoru se osvědčily i v
extrémních podmínkách ať již v písku pouště nebo v blátě a zimě SSSR.
Technické
údaje
Motor
čtyřdobý zážehový čtyřválec s dvojicemi protilehlých válců s
nuceným vzduchovým chlazením ventilátorem. Do března 1943 vrtání 70 mm,
zdvih 64 mm, objem 985 cm', výkon 17,2 kW. Od března 1943 vrtání 75 mm,
zdvih 64 mm, objem 1131 cm', výkon 18,3 kW.
Spádový karburátor Solex 26 VFJ, zapalování dynamoakumulátorové, akumulátor
6 V/75 Ah. Převodové ústrojí: 4+1, převody 3,60/2,07/1,2/0,8 R:6,6 stálý
převod v zadní nápravě 1:6,2, jednolamelová mechanicky ovládaná spojka.
Podvozek
plošinový rám, přední i zadní náprava odpérovaná torzními tyčemi,
brzdy mechanické, bubnové působící na všechna kola ovládaná pedálem nebo
pákou ruční brzdy.
Karoserie
čtyřdveřová, otevřená s plátěnou skládací střechou, celokovová,
bodovaná a svařovaná z ocelových výlisků. Na skeletu karoserie jsou
přimontovány blatníky, dveře, rám předního skla, plachtové oblouky, kryt
motoru, rezervní kolo a pod ním umístěna nádrž na 40 litrů benzínu.
Rozchod
1356/1360 mm, rozvor: 2400 mm
Rozměry
s nataženou střechou: 3740/l600/1650 mm
Max. rychlost
80 km/hod
Průměrná spotřeba
91/100 km(na silnici)
Hmotnost
celková 1175 kg, bez nákladu: 668 kg
|