Pravidla hry
1. Počet
hráčů : 2
2.
Potřeby
2.1
Herní plán - vrhcábnice - má tvar obdélníka, rozděleného na dvě stejné
části. Na delších stranách je vyznačeno po dvanácti klínovitých polích,
střídavě tmavých a světlých. Mezi šestým a sedmým klínem bývá pruh, zvaný
přepážka, který odděluje obě poloviny herního plánu. Oba hráči říkají
prvním šesti polím na své straně vnitřní pole, druhé šestici (sedmému až
dvanáctému) vnější pole.
2.2 Hrací kameny : 15 kamenů černých, 15 bílých.
Originální kameny se podobají dámovým, ale jsou poněkud větší.
2.3 Dvě kubické hrací kostky.
3.
Výchozí situace : Kameny jsou před zahájením partie rozestaveny
tak, jak ukazuje obrázek.
Po kliknutí myší se Vám obrázek pro větší přehlednost zvětší.
4.
Úkol hráčů. Dovést všechny své kameny na svá vnitřní pole a odtud je
vyvést z desky ven dřív, než se to podaří soupeřovi
5.
Tahy
5.1 Losování o barvu kamenů. Hráči hodí na stůl kostku. Komu padne
vyšší počet ok, zvolí si barvu kamenů.
5.2 Začíná hráč, který losování prohrál.
5.3 Části tahu. Kdo je na řadě, vezme dvě hrací kostky, vrhne je na
stůl a pak posune jeden nebo víc kamenů o tolik klínovitých polí, kolik ok
na kostkách padlo.
5.4 Tahy jsou povinné.
5.5 Kdo nemůže část tahu nebo celý tah provést, musí se jich vzdát.
6.
Pohyb kamenů
6.1 Směr postupu. Kameny každého hráče postupují jedním směrem,
vždy od soupeřových vnitřních polí přes jeho vnější pole na vlastní vnější
pole a dál na vlastní vnitřní pole. To znamená, že bílé a černé kameny
putují po desce v protichůdném směru.
6.2 Posun dvou kamenů. Padnou-li na kostkách dvě různá čísla, může
hráč posunout dva své různé kameny. První o tolik polí, kolik ok se
ukázalo na první kostce, druhý o tolik polí, kolik ok padlo na druhé
kostce. Nezáleží na tom, který kámen bude přemístěn dříve a který později.
6.3 Posun jednoho kamene. Když je to pro nás výhodnější, můžeme
místo dvou různých kamenů posunout jediný kámen o tolik polí, kolik ok
padlo na obou kostkách dohromady. S jedním kamenem táhneme také tehdy,
můžeme-li využít jen vrhu jediné kostky - posuneme jej o tolik polí, kolik
ok ukázala.
6.4 Postup tří nebo čtyř kamenů. Padne-li na obou kostkách stejné
číslo (například 3 a 3), můžeme tohoto vrhu využít dvakrát, čtyřmi různými
způsoby: posunout buď čtyři různé kameny o tři pole, nebo tři kameny -
jeden o šest polí, další dva o tři pole. Možné jsou i další kombinace,
smíme přemístit jen dva kameny, každý o šest polí, případně jediný kámen o
dvanáct polí.
7.
Boj kamenů
7.1 Osamělý kámen je nechráněný a když na jeho poli skončí postup
soupeřův kámen, odlišně zbarvený, je osamělý kámen dočasně vyřazen ze hry.
Jeho vlastník jej přemístí doprostřed desky na přepážku, která odděluje
vnitřní a vnější pole.
7.2 Opěrné body. Pole, na kterém leží dva nebo více kamenů jedné
barvy, je považováno za opěrný bod. Kámen jiné barvy tam nesmí skončit
postup, může přes opěrný bod při tahu jen přejít bez zastavení. Čím víc
opěrných bodů za sebou vybudujeme, tím více znesnadníme soupeři postup
jeho kamenů.
8.
Návrat dočasně vyřazených kamenů do hry.
Dokud máme některý kámen na přepážce, nesmíme přesunout na desce žádný
svůj kámen. Musíme proto nejdřív vyřazený kámen vrátit na některé ze
soupeřových vnitřních polí. To se nám podaří jen tehdy, když počet ok na
jedné z obou vržených kostek odpovídá pořadovému číslu soupeřova vnitřního
pole, kde protivník nemá opěrný bod. Například vržené kostky padnou dvěma
a šesti oky navrch. Soupeřovo šesté vnitřní pole je obsazeno třemi jeho
kameny, náš kámen z přepážky tam nesmí. Zato druhé vnitřní pole jé
prázdné, proto na ně můžeme kámen z přepážky nasadit a tím ho znovu
zařadit do hry. Od této chvíle smíme opět využívat všech vrhů k posunu
svých kamenů. V našem příkladu jsme už využili kostku s dvojkou a teď
ještě zbývá druhá kostka, na níž padla šestka. Buď hned posuneme nasazený
kámen o šest polí, nebo přesuneme místo něho kterýkoli jiný kámen.
9.
Vyvádění kamenů z desky ven
9.1 Závěrečná fáze hry. V první části hry mají oba soupeři dovést
všechny své kameny na vnitřní pole (označená čísly 1-6); Teprve když máme
všech patnáct kamenů na vnitřních polích, můžeme je postupně vyvádět z
desky ven. Podobně jako při přesunu kamenů lze i v této závěrečné části
hry využít obou kostek pro jeden nebo dva kameny a při dvou stejných
číslech pro tři nebo čtyři kameny.
9.2 Padne-li na kostce číslo, které odpovídá číslu vnitřního pole,
na němž stojí náš kámen, vyvedeme tento kámen z desky, (Například na první
kostce jsou tři oka, na druhé jedno. Smíme vyvést jeden kámen ze třetího
vnitřního pole, druhý z prvního.)
9.3 Jestliže na kostce padne číslo, které odpovídá prázdnému poli,
nesmí být podle této kostky vyveden z desky kámen stojící na jiném poli.
Jediná výjimka platí tehdy, když žádné pole s vyšším číslem už není
obsazeno naším kamenem - potom můžeme využít i tohoto vrhu a vyvést z
desky ven kámen ležící na poli nejvzdálenějším od okraje desky. (Například
jedna kostka padne pětkou, druhá šestkou navrch a naše kameny jsou již jen
na 3. a 4. polích. Smíme tedy výjimečně vyvést dva kameny ze 4. pole, a
pokud je tam jen jediný kámen, tedy i jeden kámen ze 3. pole.)
9.4 Vyřazení kamene v závěrečné fázi hry. Když je některý náš kámen
soupeřem vyhozen po zahájení konečné části hry (máme všechny své kameny na
vlastních vnitřních polích a vyvádíme je z desky ven), platí pravidla
7.1,8. a 9.1 v plném rozsahu. Musíme vyřazený kámen položit na přepážku a
dokud ho nenasadíme do hry na některém soupeřově vnitřním poli a pak
nedovedeme přes celou desku na vlastní vnitřní pole, nesmíme vyvádět žádné
své kameny z desky ven.
10.
Zakončení hry
10.1 Vítězí hráč, který vyvede všechny své kameny z desky dřív, než
se to podaří soupeřovi.
10.2 Bodové vyjádření výsledku. Vítěz získává po čtyřech bodech za
každý soupeřův kámen, který po skončení hry stojí na přepážce nebo ve
vítězových vnitřních polích. Po třech bodech dostane za každý soupeřův
kámen ve vítězových vnějších polích. Dva body si počítá za každý kámen,
který má soupeř ve svém vnějším poli a jeden bod za každý kámen, který má
soupeř ve svém vnitřním poli.
Pravidla si
můžete stáhnout
na disk ve Vašem počítači a vytisknout.
I backgammon se
někdy hrával - podobně jako jiné deskové hry - o peníze. Hráči se nejdřív
dohodli na sumě, kterou do hry vsadí. Vítěz dostal jednoduchou sázku, když
poražený soupeř vyvedl před ukončením hry z desky aspoň jeden svůj kámen.
Na dvojitou sázku měl vítěz právo, jestliže se soupeři nepodařilo vyvést
ani jediný svůj kámen (taková výhra se označovala slovem gammon). K
trojnásobku sázky opravňovala vítěze taková konstelace kamenů poraženého
soupeře, v níž byl aspoň jeden kámen právě na přepážce nebo dosud
neopustil vítězovo vnitřní pole.
Pokud si chcete
zahrát vrhcáby na svém počítači, můžete si je
stáhnout a nainstalovat.
Velikost souboru je 1,5 Mb. Po rozbalení zkomprimovaného souboru
nainstalujte hru ze souboru Setup.exe . Dále postupujte podle
zobrazovaných pokynů. Hra je určena pro win95 a vyšší.
Přejeme Vám
hezké chvíle strávené při této zajímavé hře. Pokud by jste potřebovali
poradit, případně blíže vysvětlit pravidla, nebojte se nám
zaslat
Váš dotaz.
|